Historien om Volvo Amazon

Skönheten med evigt liv. Här är historien om Volvos första bilmodell med designambitioner – Amazon.

En Volvo hade egentligen aldrig designats, utan snarare fått sina former av en slump. Varken Assar Gabrielsson eller Gustaf Larson hade något större intresse för formgivning, vilket kom att påverka den svenska biltillverkaren under lång tid. Trots deras ointresse för formgivning hade Volvo-bilarna en tydlig identitet som gjorde dem lätta att känna igen. När århundradet gick över till sin andra hälft ändrades Volvos inställning till design. 1950 inrättades för första gången en stylingavdelning och även om det beslutet må ha varit överraskande var det än mer sensationellt att den som kom att bli Volvos ledande designer inte var någon av de tidigare anställda med insyn i verksamheten utan den unge och oprövade konststuderande Jan Wilsgaard.

Den blott 20 år gamle Wilsgaard studerade konst och skulptur i Göteborg när han handplockades av Volvo-ledningen till den nystartade designavdelningen. Varför den unge spolingen Wilsgaard fick det stora förtroendet finns inte bevarat i historieböckerna men man kan tänka sig att herrarna Gabrielsson och Larson ville ha någon som inte skulle ställa till med för mycket besvär. Vad skulle en oerfaren 20-åring ha att sätta emot de redan då legendariska Volvo-grundarna om dispyter skulle uppstå? Volvo-ledningens satsning på Wilsgaard skulle med tiden visa sig mycket lyckad. Jan Wilsgaard fanns kvar som ledande designer hos Volvo ända fram till 1991.

Under designarbetet som ledde fram till den slutliga formen experimenterades det vilt med olika fronter och bakdelar. På bilden ses en sen prototyp där Amazon-formerna känns igen ända bak till C-stolpen. Fenorna och baklyktorna tycks vara närmast kopierade från Ford Zephyr och Zodiac.

Foto: Volvo

Under designarbetet som ledde fram till den slutliga formen experimenterades det vilt med olika fronter och bakdelar. På bilden ses en sen prototyp där Amazon-formerna känns igen ända bak till C-stolpen. Fenorna och baklyktorna tycks vara närmast kopierade från Ford Zephyr och Zodiac.

Hans sista uppdrag för Volvo blev 850-modellen. Wilsgaards första uppgift blev att modifiera PV60 men det första egna projektet kallades Volvo Philip – en stor vagn som främst skulle säljas på den amerikanska marknaden. Wilsgaard var sannolikt enormt entusiastisk inför sin uppgift men nu vet vi att det blev ett kort projekt. I september 1950 visades en färdig Philip-prototyp med V8-motor och amerikanskt inspirerad design för Volvo-ledningen. I maj 1953 stod det första handbyggda exemplaret klart men då hade man kommit fram till att den stora och snabba Philip skulle bli alltför dyrbar att sätta i seriemässig produktion. Bilen skickades i stället till Volvos dotterbolag Bolinder-Munktell där den under många år användes som direktionsvagn innan den slutligen hamnade på Volvos museum i Göteborg. Det enda av Philip som verkligen kom till användning var V8-motorn som modifierades för lastbils- och båtbruk.

Under de följande åren arbetade designavdelningen intensivt med ett antal designförslag på en ny Volvo-modell. Bland annat utvecklades ett koncept, PV 454, av Helmer Pettersson som fått i uppdrag av Assar Gabrielsson att skapa en karossprototyp i plåt. 1954 bestämde man sig slutligen för att sätta en ny fyrdörrarsmodell i produktion. Jan Wilsgaard fick den grannlaga uppgiften att utveckla en kombination av de olika designförslag som tagits fram under åren med riktlinjerna att bilen skulle ha samma axelavstånd (260 centimeter) som PV 444 men ändå vara stor nog för att kunna mäta sig med de mindre modellerna från Mercedes och Opel.

 Den vackra bilen med det för Volvo ovanliga namnet är en tidlös klassiker som uppskattas av många än i dag.

Foto: Volvo

Den vackra bilen med det för Volvo ovanliga namnet är en tidlös klassiker som uppskattas av många än i dag.

Wilsgaard och hans lilla team tog fram ett förslag som efter några dagars betänketid godkändes för att sättas i produktion som en fyrdörrarsvagn. Den nya bilen skulle dock inte bli någon ersättare till PV 444, den gamla modellen skulle fortsätta säljas samtidigt som man funderade på hur den kunde moderniseras. Den nya bilen gick under projektnamnet 1200 men den bil som presenterades för Volvo-återförsäljare vid en konferens i Skövde den 3 augusti 1956 hade den bytt namn till Amason med ”s”. Namnet Amason hade valts med stor omsorg som en kontrast till det starkt maskulint klingande Volvo. Krigarkvinnorna i den grekiska mytologin ansågs ge de rätta associationerna men det väl valda namnet, som sedermera justerades till Amazon med ”z” för bättre gångbarhet internationellt, fick aldrig det internationella genombrott man hoppats på.

Den västtyska moped och motorcykeltillverkaren Kreidler hade redan lagt beslag på Amazon-namnet genom sin moped Amazone. Trots skillnaden i stavning kände sig Kreidler träffade av Volvos nya modell och först efter en uppgörelse tilläts Volvo kalla sin bil Amazon på de nordiska marknaderna men inte någon annanstans. Där Amazon inte fick heta Amazon kallades den i stället Volvo 120-serien. En lustig detalj i historien är att Amazon behöll sin internationella stavning med ”z” trots att namnet bara fanns i Norden. En ännu lustigare detalj är att Kreidler Amazone försvann från mopedmarknaden redan 1959.

1964 infördes ovanligt många förändringar. Samtliga Amazon-modeller fick skivbromsar fram och ny kylargrill och en ny inredning klädd med textilburen vinyl.

Foto: Volvo

1964 infördes ovanligt många förändringar. Samtliga Amazon-modeller fick skivbromsar fram och ny kylargrill och en ny inredning klädd med textilburen vinyl.

Bilen som visades i Skövde 1956 hade en fyrcylindrig B16A-motor på 1,6 liter. Mycket av det tekniska kunde kännas igen från PV 444. Den nya motorn var i stort sett samma B4B-motor som suttit i föregångaren men med ökad cylindervolym. Effekten var 60 hästkrafter vid 4 500 r/min. Den separatfjädrade framvagnen hämtades också från PV 444 men hade omkonstruerats med en kortare övre och en längre nedre tvärlänk på respektive sida. Hela konstruktionen var mycket lik den variant som ofta satt på den tidens USA-vagnar. På bakaxeln satt två längsgående gummilagrade bärarmar och dessutom fanns två momentstag och ett tvärstag. Karossen var helsvetsad, helt självbärande och dessutom grundligt rostskyddad. Trots de stora öppningarna för de fyra dörrarna var konstruktionen ovanligt vridstyv.

Under de första dagarna i september samma år fick allmänheten för första gången se och klämma på Volvo Amazon. Priset var 12 600 kronor och i utbyte mot en handpenning på 4 000 kronor lovade Volvo att leverera de ­första vagnarna i början av 1957. I Lundby-fabriken slet man hårt för att anpassa produktionslinan till den nya modellen men redan då visste man att fabriken inte skulle räcka till. Planeringen för en ny fabrik hade redan börjat. Den nya Torslandafabriken låg dock flera år framåt i tiden, först 1964 stod fabriken klar och redo att sätta ordentlig fart på Amazon.

Stora guiden om Volvo Amazon

Foto: Volvo

Amazon P220 Kombi var en elegant bil som aldrig fick något folkligt genomslag. Den accepterades däremot som ett exklusivt komplement till den stryktåliga Duetten som fortfarande ansågs överlägsen som okomplicerat tran- sportverktyg.

När Jan Wilsgaard ritade Amazon-formerna var han tydligt inspirerad av den italienska designtraditionen som var ledande på 1950-talet. Detta skulle komma att markera en vändpunkt för Volvo som tidigare haft känselspröten vända mot den amerikanska bilindustrins formgivningstrender. Men det var inte bara på designsidan Amazon blev en milstolpe. Amazon var den första i vad som skulle komma att bli en mycket lång rad av Volvo-bilar som gick i bräschen för säkerhetsutvecklingen. Redan vid introduktionen var den standardutrustad med fästen för säkerhetsbälten (av tvåpunktstyp) och madrassering på instrumentbrädans överdel och dörrarnas framkanter.

Den stora världssensationen lät dock vänta på sig. På 1958 års Genèvesalong presenterades B-versionen av Amazon. B betydde i det här fallet inte så mycket mer än den nya sportmotorn B16B på 85 hästkrafter (SAE) och en fyrväxlad låda. Effekthöjningen hade åstadkommits genom dubbla SU-förgasare, ny kamaxel samt nya ventiler och ventilfjädrar. För första gången gick det att få en Volvo-bil i tvåfärgskombination. Enfärgade Amazoner förekom knappast, även om en eller annan råkade slinka ur fabriken de första åren. Nästan alla ville ha sin Amazon i två färger. Bilarna gick att få i svart med ljusgrått tak, rött med ljusgrått tak och ljusgrå med svart tak. 1958 blev det även möjligt att kombinera mörkblå kaross med ljusgrått tak.

Den stora nyheten för Amazon infördes på 1959 års modeller. Då blev säkerhetsbälten av trepunktstyp fram standard på Amazon och PV 544 och därmed blev Volvo först i världen med att införa trepunktsbälte i en serieproducerad bil. Allmänhetens reaktion på bilbälten hade några år tidigare varit skeptisk, man ville inte bli påmind om de stora riskerna med bilkörning och Ford som hade experimenterat med bältena gav snart upp försöken. 2009 firades trepunktsbältets 50-årsjubileum. Volvo räknade då med att deras uppfinning hade räddat över en miljon liv. Risken att dödas eller skadas allvarligt beräknas minska med cirka 50 procent, om man bemödar sig att mata ut, sträcka, klicka och dra åt. Med en enkel handrörelse förbättrar man sina odds drastiskt.

Amazon har i första hand blivit ihågkommen för sin skönhet men lika imponerande är säkerheten som vid den här tiden var oöverträffad. Redan vid introduktionen hade Amazon fästen för tvåpunktsbälten och 1959 blev den tillsammans med PV544 först i världen med fabriksmonterade trepunktsbälten.

Foto: Volvo

Amazon har i första hand blivit ihågkommen för sin skönhet men lika imponerande är säkerheten som vid den här tiden var oöverträffad. Redan vid introduktionen hade Amazon fästen för tvåpunktsbälten och 1959 blev den tillsammans med PV544 först i världen med fabriksmonterade trepunktsbälten.

Trepunktsbältet ses i dag som en nästan självklar och basal detalj, men det var först i slutet av 1950-talet som säkerhetsbältet fick sin nuvarande utformning av Volvo-ingenjören Nils Bohlin. Den tidigare flygingenjören Bohlin hade bland annat arbetat med katapultstolar och hade goda kunskaper om vilka enorma krafter som uppstod vid en krock. Bältet måste ta upp kraften på rätt ställe, där kroppen är som starkast men ändå vara lätt att använda och justera för olika kroppstyper. De viktigaste egenskaperna med Bohlins konstruktion var att bältet utgjordes av ett höftbälte, ett diagonalbälte över bröstkorgen och att båda var förankrade i en låg fästpunkt vid sidan om stolen. Bohlins uppfinning patenterades med ett så kallat öppet patent som innebar att konstruktionen var fri att använda för alla som så ville. Inledningsvis var det inte många, det skulle dröja några år innan övrig bilindustri och det stora flertalet kunder insåg trepunktsbältets effektivitet.

I maj 1961 sattes den nya sportvagnen P1800 i produktion med en ny B18B-motor på 100 hästkrafter. Många hoppades på att även Amazon skulle få tillgång till den nya motorn och visst, från och med augusti samma år levererades Amazon antingen med B18A-motorn på 75 hästkrafter eller B18D-motorn på 90 hästkrafter. B18B-motorn var inte en vidareutvecklad version av B16-motorn utan en helt nykonstruerad motortyp med femlagrad vevaxel som i standardutförande hade 75 hästkrafter. I sportmodellen Amazon 122 S hade motorn dubbla förgasare och 90 hästkrafter.

En nästan lika efterlängtad nyhet var tvådörrars­versionen av Amazon, kallad Amazon 121, som släpptes i oktober 1961. Amazon 121 såldes till att börja med bara i Sverige, Norge och Danmark och gick enbart att få i svart med beigefärgad inredning med tyg och nougatfärgad plast. Baksätet byggdes om och blev faktiskt lite bredare eftersom ­arm­stöden hade byggts in i dörr­sidorna. Samtidigt gick Amazon-vagnarna över till att heta 121 och 122 även i Sverige, men allmänheten brydde sig inte nämnvärt, Amazon var för alltid Amazon.

 Amazon-stolarna var de första i en lång rad Volvo-stolar som satte säkerhet och komfort främst. Stolarna konstruerades i samarbete med medicinsk expertis och hade desssutom svankstöd som från 1968 kunde justeras med en liten ratt. Då behövdes inte längre någon skruvmejsel.

Foto: Volvo

Amazon-stolarna var de första i en lång rad Volvo-stolar som satte säkerhet och komfort främst. Stolarna konstruerades i samarbete med medicinsk expertis och hade desssutom svankstöd som från 1968 kunde justeras med en liten ratt. Då behövdes inte längre någon skruvmejsel.

Bara några månader senare kom nästa stora nyhet. I februari 1962 lanserades Volvo Amazon P220 herrgårdsvagn – ett lyckokast av Volvo och designer Wilsgaard. Bortsett från det nykonstruerade bakpartiet var P220 en helt vanlig Amazon. För att få till ett lågt och lastvänligt bagagerumsgolv hade Volvo tvingats konstruera om bakfjädringen. Bakluckan var delad (efter amerikansk förebild) och baksätesryggarna gick förstås att fälla. Om så gjordes var lastutrymmet hela 183 centimeter långt och 126 centimeter brett. Lastförmågan var 490 kilo. Den delade bakluckan ställde till det i vissa lägen men var mycket praktisk om man skulle frakta riktigt långa saker eftersom man kunde köra med ena delen öppen. Amazon herrgårdsvagn var en stilig och elegant bil, vitt skild från den gamla bruksiga Duetten. Amazonkombin blev snabbt accepterad som en lite exklusivare kombi men fick aldrig samma genomslag som den oslagbart stryktåliga Duett.

1964 hade produktionen i den ­alldeles nya Torslandafabriken i Sörredsdalen på Hisingen i Göteborg kommit igång på allvar. Fabriken beräknades ha en kapacitet på cirka 200 000 bilar per år vid full drift i tvåskift. Tillverkningen av Amazon-modellerna förlades nu helt till Torslanda. 1964 medförde också en rad förändringar för Amazon. Samtliga modeller fick skivbromsar fram, ny kylargrill, hålade fälgar, förkromade navkapslar av rostfri plåt och inte minst nya framstolar som utvecklats med hjälp av ergonomiska experter.

Stora guiden om Volvo Amazon

Foto: Volvo

Produktionen av Volvo Amazon kom igång 1956 och höll ut till 1970.

Efter att PV544 gått ur tiden behövdes en Volvo för de kunder som inte ville eller hade råd att köpa Amazon. Lösningen blev den nya modellen Amazon Favorit som saknade det mesta av den yttre utsmyckningen och hade en förenklad inredning. Favorit fanns bara i svart och vitt. Prisskillnaden på 1 500 kronor till en lite finare Amazon som såg bättre ut och hade fyrväxlad låda var dock inte så stor.

Amazon kom att bli en omfångsrik modell med ett otal varianter. Den vassaste av dem alla hette 123 GT och var uppenbarligen avsedd för dem som egentligen ville ha den sportiga 1800S men inte hade råd eller inte fick plats i den. 123 GT hade två dörrar och samma motor som 1800S, med 115 hästkrafter och en fyrväxlad manuell låda med överväxel. För att det skulle synas att det inte var någon vanlig standard-Volvo fick 123 GT backspeglar på båda sidor, dim- och fjärrljus, prydnadsringar på fälgarna, varvräknare på instrumentbrädan, sportratt samt belysning i bagage- och motorrum.

Stora Guiden om Volvo Amazon

Foto: Volvo

Amazon fick tvålitersmotor och tvåkrets bromssystem 1968 men modellens dagar var räknade.

Mot slutet av 1960-talet hade Amazonens formkurva vänt nedåt. I slutet av 1967 upphörde tillverkningen av fyrdörrarsvarianten ­eftersom nykomlingen 144 hade tagit över den delen av marknaden. Men Volvo lämnade inte Amazon i sticket. I augusti 1968 infördes B20-motorn både för 140-serien och i Amazon och dessutom utrustades Amazon med samma tvåkretsbromsar som 140-serien lanserats med. 1969 försvann även kombimodellen och kvar fanns endast tvådörrarsmodellen som samma år fick säkerhetsbälten i baksätet och justerbara nackskydd på framstolarna.

Ingen kunde dock göra något åt att Amazon var en gammal modell. Sommaren 1970 kom slutet. När sommarsemestern stängde Torslandafabriken den 3 juli tillverkades den sista bilen av totalt 667 322. Sedan starten 1956 hade man tillverkat 234 209 fyrdörrarsvagnar, 359 917 tvådörrars­versioner och 73 196 kombibilar.

Texten är hämtad från boken Stora guiden om Volvo, utgiven av Teknikens Värld.

Visa kommentarer
NUVARANDE Historien om Volvo Amazon
NÄSTA Betalade kontantinsatsen – med mynt