Prenumerera på Teknikens Värld

Hur kör man om säkert på 2+1-väg?

Hur ska man egentligen bete sig vid omkörning på så kallad 2+1-väg? Vår trafikexpert Ruben Börjesson ger ett tudelat svar.

2+1-väg

Hej experter! Har nu varit ute i semestertrafiken för första gången i sommar och slås av hur många missköter sig vid omkörningarna på så kallad 2+1-väg. Jag tycker att man ska trycka på ordentligt när omkörningen görs och även efter att bilen passerats så att den som ligger bakom har någonstans att ta vägen.
Det kan göra att jag kör några km/h för fort vid passeringstillfället eftersom många bilister ökar hastigheten vid dubbelfiligt för att sedan sänka vid enfiligt. Men jag gör hellre så än att ligga som en bromskloss så att bilarna bakom hamnar på mellan­hand. Hur tycker ni jag ska göra för att det ska bli så trafiksäkert som möjligt?

/Lennart

Svar:
Hej Lennart! Det finns två svar på din fråga:
Svar nummer 1:
Jag håller med dig. Det vore bra om man hjälps åt på det sätt du ­beskriver. Framför allt att man lämnar plats genom att fortsätta gasa på en bit förbi den omkörde så fler hinner om. Ett problem som har dykt upp vid högtrafik är att det vid återgången till ett körfält kan bli inbromsningar och köer så att det till och med blir stopp. Det har man försökt lösa på E4 norr om Gävle vid en del storhelger genom att förbjuda omkörning i den tvåfiliga delen. Då slipper man bekymret med stopp i kön. Funkar enligt vad jag hört mycket bra just vid högtrafik.

Svar nummer 2:
Trafiklagstiftningen tillåter inte att du överskrider hastigheten vid en omkörning under några förhållanden. Du har dessutom ingen skyldighet enligt trafiklagstiftningen att hjälpa någon att köra om. Däremot ska den som blir omkörd se till att det finns utrymme till framförvarande så att de som kör om kan komma in.
Du frågar hur du ska göra för att det ska bli så trafiksäkert som möjligt. Båda svaren är tillräckligt trafiksäkra tycker jag, men det är bara det ena som är enligt reglerna. Olyckor på 2+1-vägar beror ofta på ouppmärksamhet (kan vara att man somnat) och att bilen fastnar i vajerräcket. I övrigt så anses 2+1 vara en av de säkraste vägtyper vi har.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa