Det känns som att den kom i går, men det är faktiskt drygt tre år sedan nuvarande generation Hyundai i20 gjorde entré på vägarna. Nu är det dags för modellen att uppdateras.

Hyundai lanserar nu uppdaterade i20 som ”nya i20”. Gå inte på den rövaren, det är nämligen den i20 som presenterades 2014 och kom till Sverige i januari 2015 som nu justeras för att hänga med i svängarna i ytterligare några år.

Till det yttre känner man fortfarande igen i20 efter uppdateringen, men det finns tydliga förändringar, vilket inte alltid är fallet när det kommer till uppdateringar inom en modellgeneration. Övre delen av fronten, med strålkastarna och ytan där emblemet sitter, ser ut som tidigare. Nedre delen är däremot förändrad för att anpassa sig till övriga modellprogrammet. Grillens utformning är framför allt väldigt lik nya i30:s grill, Cascading Grille som just grillen kallas. ”Spoilerpartiet” med tillhörande dimljus har gjorts om helt.

Baken bjuder på nästan större förändringar än fronten. Bakljusen har fått ny, mjukare form med ny ljussignatur och stötfångaren är helt omgjord med svarta inlägg. Urgröpningen i stötfångarens övre kant, som innan uppdateringen var till för att kunna öppna bakluckan, har försvunnit. Anledningen till det är för att bakluckan gjorts om rejält. På stötfångaren sitter inte längre registreringsskylten utan den har flyttat upp till bakluckan och i och med det har även ett konventionellt handtag, integrerat i plåten, skapats.

Hyundai i20 2019 facelift

För att göra i20 lite mer utstickande kan man göra tillvalet kontrasterande tak. Tidigare hade i20 svarta C-stolpar, numera kan man få samtliga takstolpar samt hela takytan svart, som vi ser exempel på i bilderna här. Nya 15- och 16-tums lättmetallfälgar har tagits fram till modellen för att bland annat matcha taket.

Interiört är förändringarna sparsamma. Men det finns nyheter som förare och passagerare märker av, exempelvis nya uppkopplingsmöjligheter via infotainmentsystemet som bjuder på skärmstorlekar på 3,8, 5 samt 7 tum. Sistnämnda är kompatibelt med både Android Auto och Apple CarPlay. En annan nyhet är fler USB-uttag, även för passagerarna.

Hyundai i20 2019 facelift

Säkerheten har man också höjt en nivå eller två (dock fick modellen bara fyra stjärnor i Euro NCAP för tre år sedan). Uppdaterade i20 är utrustad med bland annat filhållningsassistent, filhållningsvarnare, trötthetsvarnare, kollisionsvarning med autobroms (fungerar på fordon) och helljusassistent med automatisk avbländning. SmartSense kallar Hyundai sitt säkerhetspaket.

Två motorer, båda bensindrivna, är aktuella i Hyundai i20 facelift. 1,0 T-GDI heter vassaste alternativet och bjuder på 100 hästkrafter som når framhjulen antingen via en femväxlad manuell låda eller via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Vågar man sig inte på den starka turbomaskinen kanske 1,2-litersmotorn på 75 hästkrafter, som bara finns med femväxlad manuell låda, är tilltalande nog.

Hyundai i20 Active 2019 facelift

Även i20 Active får ta del av uppdateringarna.

Hyundai berättar inte om några förbruknings- och utsläppssiffror ännu, inte mer än att de ska vara lägre än tidigare. Däremot berättar man att båda motorerna är Euro 6d TEMP-anpassade, det vill säga de följer de utsläppscertifieringar som har tagits i bruk och som är på väg att implementeras. En förlaga till Euro 6d som träder i kraft 2020 och 2021.
1,0 T-GDI-motorn är för övrigt försedd med partikelfilter.

Hyundai säger att något pris ännu inte är fastställt. Det får vi snällt vänta på till dess att det är dags för marknadslansering i september 2018. I dag kostar i20 från 124 900 kronor (kampanjpris för tillfället). För den slanten får man en manuellt växlad bil med 1,2-liters bensinmotor på 84 hästkrafter.

Även Hyundai i20 Active har fått ta del av uppdateringarna, som du ser i bildgalleriet nedan. Vill du läsa mer om nuvarande i20 Active kan du göra det i vårt stora test av småsuvar.

Visa kommentarer
NUVARANDE Hyundai i20 facelift officiell
NÄSTA Nissan Sylphy – Leaf med sedankaross