Prenumerera på Teknikens Värld

Hyundai i30 N – tre snabba från provkörningen

Oskar Krüger har skickats till Italien för att ta pulsen på Hyundais GTI-utmanare i30 N. Är den så vass som Hyundai säger att den är? Låt oss ta reda på det.

Hyundai i30 N med Oskar Krüger på Vallelunga i Italian
Joakim Bergqvist

Tjena Oskar! Enligt Hyundai är i30 N utvecklad på Nürburgring, men det är inte där du befinner du väl?
– Stämmer, jag är på Autodromo di Vallelunga några få mil utanför Rom.

Hur är den att köra då?
– Helt klart en ball bil. Jag kör i30 N med Performance Package som innebär 275 hästkrafter i stället för standardversionens 250, 19-tumsfälgar och framdiff. Tyvärr så jobbar den sistnämnda inte riktigt lika effektivt som de bästa i klassen och bilen blir lite mer understyrd här på banan.

– Men den här hur kul som helst att köra, styrningen är pigg och skön. Och den låter coolt med sitt smattrande.

Hyundai i30 N 2018

Låter som en trevlig nyhet i klassen. När finns den i Sverige?
– Har ännu inte fått ett exakt datum, men Hyundai Sverige har tidigare sagt ”sent 2017”. Jag tror det eventuellt är oktober månad som gäller. Förhoppningsvis bjuder Hyundai på en prislapp senare i dag, då får du se till att uppdatera artikeln du skriver.

Absolut, det ska jag göra om priset annonseras. Var kan vi andra, som inte är på plats på Vallelunga, läsa mer om i30 N?
– Om du gör vad jag säger nu klickbart, så klicka här. Sedan berättar jag allt och mycket mer i kommande nummer av Teknikens Värld.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa