Prenumerera på Teknikens Värld

Hyundai Ioniq Electric och Ioniq Hybrid – tre snabba från provkörningen

Toyota Prius ser ut att ha på allvar ha fått en konkurrent i Hyundai Ioniq – bilen som faktiskt är tre bilar då den är en elbil, en laddhybrid och en icke laddbar hybrid. Vi har skickat Magnus Kvandal till Amsterdam för en första provkörning.

Hyundai Ioniq Electric och Hyundai Ioniq Hybrid

Tjena Magnus! Du är alltså i Nederländerna och kör tre bilar på en och samma gång.
– Nja, Hyundai Ioniq finns visserligen i tre utföranden – elektrisk, hybrid och laddhybrid – men laddhybriden har premiär något senare så det är bara den helelektriska samt hybriden som jag känner på i dag.

Ah, på det viset! Vad har du att säga om Ioniq då?
– Den har en hel del likheter med Toyota Prius, en modell som Ioniq absolut konkurrerar med, och att den ser ut som den gör är för att den ska vara så strömlinjeformad som möjligt.

– Ioniq Hybrid har en Prius-lik drivlina där en 1,6 liter stor Atkinson-bensinmotor arbetar parallellt med en elmotor. Totalt 141 hästkrafter och därmed starkare än Prius. Drivlinan är komplett med en sexväxlad dubbelkopplingslåda, alltså inte någon steglös historia som i den japanska konkurrenten. Den växlar fint. I Amsterdams täta trafik är det inte helt lätt att få drivlinan att arbeta utan bensinmotorn mer eller mindre ständigt inkopplad.

– Ioniq Electric har en kraftfullare elmotor och ingen bensinmotor. Upp till 28 mils räckvidd – på papperet. Den är raskare i accelerationen och rullare mjukare än hybriden, kanske lite väl mjukt ibland.

Hyundai Ioniq Hybrid och Magnus Kvandal

Mer konventionell instrumentering än i andra hybridbilar. Magnus Kvandal bakom ratten ger dig snart all information om hur Ioniq upplevs, håll utkik efter nästa nummer av Teknikens Värld som kommer nästa vecka.

Vad kostar de båda modellversionerna och när kan man hämta ut sitt exemplar?
– Ioniq Hybrid kostar cirka 250 000 kronor, alltså en hyfsat bra slant mindre än nya Toyota Prius. I det priset ingår en hel del utrustning, men det går naturligtvis att slänga på mer grejer.

– Ioniq Electric är så klart betydligt dyrare med sina 360 000 kronor. Det är aningen mer än Nissan Leaf med stora batteriet och i Tekna-utförande, men Ioniq Electric har på papperet längre räckvidd och är raskare.

– Säljstart är det inom kort, under andra halvan av 2016.

Läs hela provkörningsrapporten av Hyundai Hybrid och Hyundai Electric i Teknikens Värld nummer 17/2016 som kommer nästa vecka.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa