Hyundai satsar hårt på att få det att surra kring deras prestandamärke N. Hyundai i30 N kommer att lanseras under 2017, men i dag på bilsalongen i Paris fick vi se ett koncept som ger oss en försmak. RN30 är inspirerad av tävlingsbilar, och det är mycket tydligt på den aggressiva utsidan.

Nu ska vi ta det här med en nypa salt. i30 N kommer sannolikt inte ens i närheten av att vara lika aggressiv som RN30, även om konceptet faktiskt bygger på i30. Konceptet liknar nästan en Pikes Peak-bil med sina enorma skärmbreddare och stora spoiler. Fälgar på 19 tum i lättviktsmaterial med centrumbult sitter på plats för att ytterligare stärka känslan av att det är en racerbil vi ser.

Under skalet sitter en tvåliters fyrcylindrig turbomotor med 385 hästkrafter och 451 newtonmeter i vridmoment. För att få ner all denna kraft i marken är bilen utrustad med en dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift.

Hyundai RN30 2016

Vanligtvis brukar tillverkare utrusta sina bilar med kolfiber eller andra metaller för att få ner vikten. Hyundai har tagit det ett steg längre och har tillsammans med BASF utvecklat nya plastmaterial specifikt inriktade på hög prestanda. Någon exakt vikt har vi emellertid inte fått presenterad för oss.

Bilen ligger 84 millimeter närmare marken än vad vanliga i30 gör, och sätena har både flyttats bakåt och neråt för att få en så låg tyngdpunkt som möjligt. På insidan märks racinggenerna tydligt av. Sätena är duktigt skålade och en störtbåge finns självklart installerad. Ratten är mer av en rektangel snarare än en cirkel, och mitt i den finns en display som visar varvtider när du är på en bana.

Hyundai RN30 2016

En intressant detalj är att bilen har kameror installerade i båda A-pelarna och ännu en kamera sitter i fenan på taket. Genom dem kan föraren filma när den kör, dels för att man ska kunna se hur bilen rör sig, men även för att man ska kunna se förarens reaktioner och rörelser i förarsätet.

En (sannolikt) nerskalad version kommer under 2017 i form av i30 N.

Visa kommentarer
NUVARANDE Hyundai RN30 officiell – stenhårt sportkoncept från Sydkorea
NÄSTA Opel Ampera-e har över 50 mils räckvidd!