Prenumerera på Teknikens Värld

Hyundai Santa Fe facelift officiell med högre säkerhetstänk

När koreanerna nu uppdaterar en av sina populäraste modeller gör man det med litet fokus på designen och stort fokus på säkerheten.

Hyundai Santa Fe facelift 2016

När Hyundai Santa Fe dök upp för snart femton år sedan föll den genast många på läppen. Flexibilitet och låg prislapp var svårt att stå emot. Sedan 2012 är Santa Fe inne på sin tredje generation och på Frankfurtsalongen står just nu denna i ansiktslyft utförande. Flexibiliteten är det fortfarande inget fel på, men prislappen är inte lika låg längre och kanske, tillsammans med relativt hög förbrukning, är det anledningen till att Santa Fe ligger på plats 98 i den svenska försäljningslistan (jan-aug 2015) med 527 sålda exemplar (plus 15 exemplar av sjusitsiga Grand Santa Fe).

På utsidan märks inga jättestora skillnader jämfört med innan ansiktslyftet, trots att Hyundai kallar uppdaterade Santa Fe för en ny bil. I fronten ser vi strålkastare med nya insatser, annorlunda ribbor i grillen och nytt stötfångarparti med lysdiodrader ovanpå dimljusen. Ytterbackspeglarna är omgjorda och i rumpan möts vi av bakljus med modifierade innandömen och även här ett omgjort stötfångarparti.
Interiört behöver man inte plugga för att lära sig layouten, de största förändringarna är nämligen lite annorlunda placering och utförande av knappar och vred på delar av mittkonsolen. Hyundai har gjort några nya val rörande material och färger.

Hyundai Santa Fe facelift 2016

Hyundai har satsat hårt på att göra Santa Fe av årsmodell 2016 säkrare än föregående årgångar. Modellen fick 2012 fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och är redan en säker bil, men blir nu ännu säkrare med hjälp av modern säkerhetsteknik. Med radar- och kamerateknik läser Santa Fe av framförvarande trafik och kan både varna föraren och bromsa automatiskt om risk för kollision föreligger.
Döda vinkeln-varnare är en annan nyhet på säkerhetssidan hos Santa Fe, likaså system som varnar för korsande trafik vid exempelvis backning i trånga utrymmen med dålig sikt bakåt och åt sidorna.
Adaptiv farthållare finns till Santa Fe från och med modellår 2016, en teknik som gör körningen lite bekvämare genom att farthållaren hela tiden håller ett konstant (tids)avstånd till framförvarande fordon.
En 360-graders kameravinkel sedd från ett fågelperspektiv är en annan nyhet som gör körningen i trånga utrymmen lite enklare.

Det skjutbara baksätet har fått ytterligare 1,5 centimeters skjutmån i längsled vilket ger en total justeringsmån om 27 centimeter.

Hyundai Santa Fe facelift 2016

Hyundais ingenjörer har Euro 6-anpassat hela motorpaletten som består av en bensinmotor och två dieselmotorer. GDI-bensinmotorn på 2,4 liter levererar 188 hästkrafter och 241 newtonmeter medan den förbrukar hela 0,94 liter per mil vid blandad körning. Det motsvarar 218 gram koldioxid per kilometer. Det är siffror som inte imponerar och kanske det är anledningen till att Hyundai Sverige inte tar in modellen till vårt land. En 306 hästkrafter stark BMW X5 med fyrhjulsdrift drar och släpper ut betydligt lägre än så.

Dieselmotorerna är tack och lov betydligt snålare än bensinditon. 2,0-liters CRDi-dieseln ger 150 hästkrafter och 400 newtonmeter. Vid blandad körning vill den ha 0,59 liter per mil vilket motsvarar 154 gram per kilometer. 2,2-litersdieselmaskinen bjuder på 200 hästkrafter, 440 newtonmeter och i fyrhjulsdrivet utförande drar den 0,61 liter per mil (0,67 med automatlåda) och släpper ut 161 gram per kilometer (177 med automatlåda). Det är något lägre än för motsvarande maskin av föregående årsmodell.

Inga priser eller lanseringsdatum får vi reda på i dag, men räkna med lansering inom några månader. Dagens Santa Fe kostar från 319 900 kronor (2,2 CRDi) så var beredd på en eventuell justering av den prislappen.
Hyundai nämner ingenting om sjusitsig Grand Santa Fe, men vi misstänker att även den får ta del av alla nyheter som vanliga Santa Fe får åtnjuta. Dagens Grand Santa Fe kostar från 474 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa