Importera bil på rätt sätt

Privatimporten är fortfarande lönsam tack vare låg efterfrågan på kontinenten. Här får du svaren på de vanligaste frågorna av Mikael Stjerna, Teknikens Världs importexpert.

Importera bil från utlandet

Foto: Mattias Rabe

Importera rätt – så går det till

Följ våra fyra steg så går ditt importköp i EU i lås utan problem.

Steg 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

Steg 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.
Väl hemma ansöker du om en ursprungskontroll på Transportstyrelsen och skickar med bilens registreringshandlingar i original och ett inköpskvitto (kopia duger på kvittot) med din ansökan. Pris 700 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du ett bilprovningsföretag och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris 1 700-2 000 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300-500 kr.

Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.

Steg 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.

Steg 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!

Somliga säger Tyskland, andra säger Italien eller Belgien. I vilket land köper jag egentligen bästa bilen till lägsta pris?
Det importeras bilar från de flesta länder i Europa. Men två länder är särskilt intressanta, Italien och Tyskland.

I Italien är ofta priserna riktigt låga, framför allt på motorstarka lyxbilar. Detta av två skäl. Bilskatten styrs av motoreffekten och försäkringar är dyra i Italien. Det kostar att äga en gammal Mercedes med V8. Men skicket på lacken kan vara sämre, speciellt om bilen har nötts i trånga italienska städer.

En annan nackdel är kostnaden för transport. Avståndet gör att en biltransport kostar 11 000-15 000 kronor från norra Italien till Sverige. Exportregistrering av bilen i Italien är krångligare än i Tyskland. Dels kan det ta någon tid, dels är försäkringen dyr. Räkna med att du löser försäkringen i ett svenskt bolag, det är billigare.

Men de allra flesta bilarna importeras från Tyskland. Avståndet är kort och flygförbindelserna täta. Det är billigt att ta sig dit och billigt att få hem bilen. Språket är en annan fördel.

En del bilar importeras också från de baltiska staterna. Det handlar då oftast om större lyxbilar av relativt sen årsmodell. Se upp för bilar som importerats begagnade till Litauen. Det kan vara krockskadade bilar som reparerats i Baltikum. Själv skulle jag vara mycket försiktig med import från Litauen.

Stjernas val: Tyskland! Främst för utbudet och priserna, men också för att det är närmast, och för att bilarna trots rykte ofta är välskötta och bra servade. Italien har jag också ett gott öga till, italienska bilar brukar ha gått färre bil och vara rostfria.

Hur hittar jag de här billiga bilarna alla talar om?
På internet. De två största bilsajterna heter www.mobile.de samt www.autoscout24.de. Du når handlare och privatpersoner över hela Europa. Bilarna som marknadsförs i biltidningar och direkt på biltorgen är dyrare. Bli inte förvånad om bilpriset på internet är 10 000 kronor lägre än det pris som står på prislappen på samma bil hos handlaren. I Italien kan du söka på www.automobile.it och  www.subito.it, det är Blocket på italienska.

Stjernas val: www.autoscout24.de med knappt två miljoner bilar inlagda i sökmotorn är den oöverträffad. Handlare över hela Tyskland och många exporterande handlare i till exempel Norditalien och Belgien annonserar på www.mobile.de. De flesta som annonserar på andra sajter finns också på autoscout24.de. Subito.it i Italien är rolig eftersom man hittar många äldre bilar på privatannonser.

Hur tar jag mig billigast ner till Tyskland och Italien?
Lågprisflyg är snabbast och billigast. Flyg med Ryanair eller annat bolag. Normalt räcker det med 500-1 000 kronor för en enkel biljett. Hyrbil bokar du via internet i förväg, det blir billigare. Räkna med 1 000 kronor för ett dygn om du inte lämnar tillbaka den på samma flygplats. Gör du det blir det halva priset. Sydsvenskar kan ta tåget till önskad ort. Mer flexibelt, men dyrare och mer tidsödande.

Stjernas val: Som stockholmare blir det Ryanair. Billiga och pålitliga, om med täta avgångar från Nyköping.

Ska jag köpa av privatperson eller bilhandlare?
Tryggast köper du av etablerade märkeshandlare. Med en bra beskrivning på internet kan man köpa bilen per telefon. Priserna hos märkeshandlarna är dock höga, det är inte säkert att import lönar sig. Inbytesbilar som är slitna, för gamla eller har högt miltal brukar märkeshandlarna sälja av till andra handlare. Det är de bilarna som säljs till lågpris hos torghandlarna. Privatannonser hittar man inte så ofta på internet, men kan vara billigast och bäst. Privatköp kräver mer tid eftersom säljaren normalt bara kan visa bilen kvällstid.

Stjernas val: Köp ”fel märke” hos den etablerade märkeshandlaren. I somras köpte jag en Fiat hos en Volkswagen-handlare. Priset var lägre än hos skutthandlarna och beskrivningen betydligt ärligare. Köp av privatpersoner i Tyskland och Italien har jag bra erfarenheter av. Tag reda så mycket du kan per telefon. Be säljaren maila registreringsdokumentet ”fahrzeugbrief”/ ”libretto”. Där hittar du tidigare ägares namn och adress. Men generellt sett köper jag helst privat för att få reda på  så mycket som möjligt om bilens bakgrund.

Kan jag pruta per telefon?
Både privatpersoner och bilhandlare är beredda på prut. Undantaget är när bilen är så lågt prissatt att bilen ”säljer sig själv”. Hur mycket man prutar beror till sist på bil och säljarens utgångspris. Omkring 10 procent är normalt. Du kan antingen förhandla om priset per telefon eller sköta prisdiskussionen på plats.

Stjernas val: Pruta innan du åker! Visserligen är det svårt att prata pris per telefon men det är ännu svårare att pruta på plats, när säljaren vet att du har åkt 150 mil – på enkelbiljett – för att se på bilen. Använd det faktum att bilen går på export som ett prissänkningsargument om du köper av en handlare. Han vet då att han troligen slipper reklamationer.

Ska jag betala med kontanter eller skicka pengar via bank?
Banköverföring är bäst och billigast, normalt helt gratis. Normalt tar det en dag innan mottagarens bank har pengarna. Expressöverföring kostar en del, prata med din bank vilken service som erbjuds.

Betala med kontanter bara om du har bråttom och bilen är mycket billig. Det finns sedlar i valören 500 euro så plånboken blir inte tjock. Nackdel: Att köpa eurosedlar är dyrare än banköverföring; det skiljer cirka 15 öre per euro. En bil för 15 000 euro kostar alltså 2 000 kronor mer om du betalar i kontanter.

Stjernas val: Är jag säker på att bilen är bra gör jag helst en banköverföring i förväg. Kursen är förmånligast, och säljaren kan registrera bilen i mitt namn och försäkra den. Då behöver jag inte passa öppningstiderna på tyska bilregistret. Men man får acceptera en viss risk. Annars väntar jag gärna en natt extra på orten och gör en banköverföring på plats.

För några år sedan köpte jag en bil i Tyskland som jag betalade med svenska sedlar växlade till euro på orten. Kursen var rena rånet! Så om det är en billig bil – ta med kontanter i euro.

Hur hämtar jag enklast hem bilen?
Antingen kör du hem den själv eller så beställer du en transport på lastbil. En transport från södra Tyskland till Mellansverige kostar drygt 6 000 kronor. Från Italien kostar det 11 000 kronor. Hör med transportföretagen EuroTransport , SkandiaTransport eller varför inte det mindre transportföretaget Sweden Car Transport. Jämför också priserna med Europeiska transportföretag.

Att köra hem bilen själv från Tyskland kostar knappt 2 000 kronor för exportregistrering och trafikförsäkring. Sedan tillkommer bränsle och bro/båtbiljett. Köper du av bilhandlare ordnar han dokumenten åt dig, men tar också oftast ett par hundra kronor för besväret. Köper du privat besöker du och säljaren det lokala bilregistret tillsammans. Kontor finns i alla tyska städer men har bara öppet på vardagsförmiddagar. Räkna med att det tar två timmar att ordna skyltar och handlingar. Svenska försäkringsbolag erbjuder numer försäkring för utländska bilar, på chassinumret.

Om man hinner välja ut en bil under eftermiddagen kan man normalt räkna med att köra hemåt strax före lunch dagen därpå.
Från italien är det krångligare att köra hem bilen själv eftersom de italienska exportskyltarna tar några dagar att få. Priset varierar inom Italien, räkna med drygt 2 000 kronor plus kostnaden för försäkring. Skyltarna gäller i fem dagar så det blir till att köra raka vägen hem.

Stjernas val: Helst köper jag av en säljare jag kan lita på. Då kan jag betala i förväg och be honom ordna pappersbestyr så att jag inte är bunden att hämta bilen på en förmiddag. Strikt ekonomiskt är det egentligen inte värt att hämta bilen själv. Billigast om man värdesätter sin egen tidsinsats (och mest riskabelt) är att köpa bilen osedd och ta hem den på lastbil.

Vilken färjeväg hem är bäst?
Puttgarden–Rödby (Scandlines) är snabbt men kan bli dyrt. Kontrollera vad de olika avgångarna kostar innan avresan. Öresundsbron kostar 360 kronor. Andra linjer är till exempel Trelleborg–Travemünde eller Rostock (TT-Line) eller Sassnitz (Scandlines). Obs! Sista biten till Sassnitz är tidsödande, men motorväg är på gång.

Stjernas val: Jag brukar köra över Puttgarden. Färjorna går normalt två gånger per timme.

Vilket försäkringsbolag är bäst för importbil?
Normala bilar brukar inte omfattas av särkrav. Vissa bolag har specialvillkor, särskilt för lyxbilar. De ställer krav på märkta rutor, intyg på att bilen har stöldskydd. Premien kan också vara något högre.