Rådande trend med runda former och crossovers är inget för Jeep, menar märkets vd Michael Manley. Dagens grunddesign kommer att bestå.

Sedan Fiats övertagande 2014 har märket Jeep gått som tåget. Tills nu. Försäljningssiffrorna i Europa 2017 steg blott med två procent, vilket bekymrar FCA-koncernens högste chef Sergio Marchionne.

Stagneringen kan tyckas märklig då terrängegenskaper och tuffa tag ligger i tiden. Men Jeeps image är för tuff och rejäl, menar den nya europachefen Jeff Hines. Många förknippar märket mer med terräng- än vardagskörning.

Men Jeeps yxiga design kommer att bestå, säger nu märkets vd Michael Manley, enligt Autocar. Trendriktiga runda former och crossovermodeller kommer inte att dyka upp i märkets palett.

– Vi vill fortsätta att få folk att bli intresserade av vår design, det är viktigt för varumärket, säger han.

Jeep har förlitar sig på två designuttryck: renodlat terrängstuk som Renegade och Wrangler samt en mer slimmad form som hos Grand Cherokee och Compass. Och så kommer det att förbli.

– Jag vill inte att mina bilar ska vara crossovers utan vara konkurrenskraftiga mor crossovers, menar Michael Manley.

– Marknaden må röra sig mot rundare fordonsdesign men då närmar man sig segment som CUV och UV (dvs crossovers) men sedan 2009 har vi jobbat på att inte göra just det, förklarar han vidare.

En annan orsak till sviktande försäljningssiffrorna är fallet för dieselmotorer. Den 1 juni ska Jeep presentera en strategi för märket som även omfattar hybridteknik.

Visa kommentarer
NUVARANDE Ingen crossover från Jeep
NÄSTA Provkörning av Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered