Isetta i ny elektrisk tappning

Microlino blandar välkända former med modern teknik. Nu lämnar den bilsalongerna och blir din för strax över 120 000 kronor.

Mikrobilen Microlino är lätt att avfärda som en publikmagnet gjord för mässor som försöker spela på den så känsliga nostalgisträngen. Mycket riktigt har bilen visats upp sedan under flera år men nu är den faktiskt klar för produktion.

Förlagan går inte att ta miste på och det schweiziska företaget Micro är också tydliga med att det är mikrobilen Isetta som är inspirationskällan. Bilen ritades och byggdes ursprungligen av italienska Iso men kom att sättas samman på licens världen över åren 1953 till 1962 och mest blev mest känd med BMW-emblem.

Microlino Isetta

Bilderna här visar två förseriebilar som visades upp tidigare i år när planen för produktionen var klar. Bilen kan beställas i tvåtonslackeringarna vitt i kombination med kulörerna Zürich Blue, Milano Red, Amsterdam Orange, Paris Mint, Barcelona Brown, London Grey samt helt i Vienna White eller Gotham Black. Det är alltså inte bara formatet utan även färgerna som avslöjar att detta är en bil för storstan.

Försäljningen har startat i Schweiz och Tyskland och man har hittills fått in 4 500 beställningar. Produktionen kommer i gång i år och med det expanderar antalet marknader. Priset för Microlino är omkring 12 000 euro, vilket motsvara cirka 123 000 kronor. 1 000 euro (ungefär 10 200 kronor) måste man betala i förskott.

Microlino Isetta

Motorn är på 15 kW/20 hk och ger bilen som väger 450 kg en maxhastighet på 90 km/h och en acceleration 0-50 km/h på fem sekunder. Räckvidden är satt till 12 eller 21,5 mil beroende på om ett batteri på 8 eller 14,4 kWh väljs. Batteriet laddas i en vanlig stickkontakt på fyra timmar eller i en snabbladdare på en timme.

När det kommer till säkerhet tillhör Microlino fordonskategorin L7E och behöver inte krocktestas. Företaget har dock gjort egenhändiga simuleringar som visar att den klarar att krockas i 50 km/h utan att närmare gå in på ämnet.

Bilen mäter 244 centimeter på längden, 150 centimeter i bredd och146 centimeter på höjden vilket är snäppet större än förlagan. Det i kombination med mindre skrymmande motor gör att du får med dig 300 liter bagage mot tidigare 80. Dock bara en passagerare som tidigare och ni kliver såklart in framifrån.

Visa kommentarer
NUVARANDE Isetta i ny elektrisk tappning
NÄSTA Koenigseggs nya modell ska visas i Genève – ännu extremare än Agera RS