Prenumerera på Teknikens Värld

Jaguar I-Pace visar sina rätta former

Vår spionfotograf råkade befinna sig vid Nürburgring när Jaguar kom dit för lasta av en testprototyp av elektriska suven I-Pace.

Jaguar I-Pace
CarPix

I november i fjol visade Jaguar upp kommande elektriska suven I-Pace i konceptutförande. Enligt merparten av kommentarerna på nätet verkar Jaguar designmässigt ha fått till en fullträff i sin jakt på Tesla.
Nu har vår spionfotograf lyckats ta de första bilderna på hur modellen kommer att se ut i produktionsutförande, och det är flera detaljer som skiljer sig från konceptbilen även om helheten är densamma.

Först och främst känns suven, som är en lite skev benämning i detta sammanhang, lägre på dessa bilder än på konceptbilsbilderna. Anledningen till detta är att konceptbilen rullade på 23 tum höga fälgar. Det är tydligt att testprototypen inte gör det. Det är svårt att se vilken hjuldimension som används, men av det lilla vi kan skönja på däcksidorna ser det ut att stå 235/65 R18 alternativt R19. Komforten lär det inte vara något fel på med tanke på ballongdäcken.

Den hård maskerade fronten ser inte ut att dölja några direkta överraskningar, däremot baken gör det. Nedre delen av stötfångaren med tillhörande diffusorparti ser annorlunda ut än på konceptbilen. Bakljusen, som vi inte ser mycket av, upplevs däremot som väldigt lika de snygga som konceptet bjöd på. Även takvingen ser ut av vara identiskt med tidigare.

Jaguar I-Pace

Jaguar är medvetna om att deras prototyper inte undgår spionfotografernas kameror och passar därför på att använda spionbilderna som en del av sin marknadsföring.

Andra förändringar som Jaguar tagit med till produktionsbilen är huvens skärning och sidofönstrens utseende. Huven på konceptbilen sträckte sig hela vägen ned till strålkastarna och grillen men så är det inte på denna testprototyp vars huv i stället avslutas mot en plåtkant som i sin tur ligger an mot grill och strålkastare. Det är mer eller mindre samma utformning som på suven F-Pace.
Sidofönstren på produktionsbilen kommer inte att vara lika vidsträckta som på konceptbilen då både de främre och bakre har fått små sidorutor.

Jaguar I-Pace Concept

Konceptbilen med sin arga uppsyn.

Om bilens interiör blir lika ”clean och futuristisk” som konceptbilens återstår att se. I värsta fall får vi vänta och se till dess att det är världspremiärdags på bilsalongen i Frankfurt i september.

I-Pace får, baserat på konceptbilens drivlina, ett litiumjonbatteri på 90 kWh som enligt den europeiska körcykeln räcker till 50 mils körning. Enligt den mer sanningsenliga amerikanska körcykeln är räckvidden med fulladdat batteri drygt 35 mil.
Två elmotorer står för drivningen, tillsammans utvecklar de 400 hästkrafter vilket ger accelerationsresurser av goda mått. 0-100 km/h på cirka fyra sekunder.

I förra veckan berättade Jaguar att produktionen av I-Pace sätter igång först nästa år. Det pratas om att den då, på den amerikanska marknaden, kommer att kosta från cirka 70 000 dollar, det vill säga 610 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa