Prenumerera på Teknikens Värld

Jeep Grand Cherokee Trackhawk med Hellcat-motorn på 717 hk

Fiat Chrysler Automobiles har inte bara byggt världens accelerationssnabbaste produktionsbil, nu har de även byggt vad de kallar för världens starkaste och snabbaste suv – Jeep Grand Cherokee Trackhawk.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Finns det några gränser för vad man kan göra med en bil? Uppenbarligen inte, för Jeep har tagit sin Grand Cherokee och gjort om den till ett monster. Med Grand Cherokee Trackhawk har avsikten inte varit att skapa en bil som gör bra ifrån sig när den rullar över stock och sten, i så fall hade de hållit sig till tilläggsbeteckningen Trailhawk. I stället har målet varit att göra världens starkaste och snabbaste suv – och därför är tilläggsbeteckningen inget annat än Trackhawk.

Hur bra den gör ifrån sig på en kurvig bana vet vi inte, förmodligen inte helt lysande då den ju trots allt är ett högbygge, men att den är mästerlig när det är spikrakt råder det ingen tvekan om. För vad sägs om 0-97 km/h på 3,5 sekunder, kvartsmilen (402 meter) på 11,6 sekunder och en toppfart på 290 km/h… Enligt Jeep gör dessa siffror Grand Cherokee Trackhawk till världens snabbaste suv. Då misstänker vi att de räknar Tesla Model X P100D till crossover-segmentet, för just den med Ludicrous-läget gör 0-97 km/h på 3,1 sekunder. Däremot är Jeeps skapelse accelerationssnabbare än samtliga övriga standardsuvar, inklusive Bentley Bentayga och Porsche Cayenne Turbo S. Bentayga har dock högre toppfart än Grand Cherokee Trackhawk då den gör 301 km/h.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

På en punkt ger vi Jeep rätt. De kallar nämligen Grand Cherokee Trackhawk för världens starkaste produktionssuv. De har nämligen tryckt ned den 6,2 liter stora V8:an från Dodge Challenger och Charger SRT Hellcat i suven. Det betyder 717 hästkrafter och 881 newtonmeter. Effektmässigt har exempelvis Bentley Bentayga med sin W12-motor inte mycket att sätta emot med ”futtiga” 608 hästkrafter. Bentayga har dock högre maxvrid – 900 newtonmeter.

För att matcha bilens prestanda har den uppgraderats även på andra sätt, exempelvis rejäla bromsar från Brembo som ska sätta effektivt stopp för höga farter – när så behövs.
Bilen är fortfarande fyrhjulsdriven, till skillnad från Hellcat-syskonen, och har alla de inställningsmöjligheter som för olika tillfällen och underlag som Grand Cherokee-brukare är vana vid. Så nog kan den ta sig ut i terrängen fortfarande, även om däck och fälg inte är optimerade för det.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Har du precis köpt en Grand Cherokee SRT får du hålla tummarna för att grannen inte knäcker dig med en Grand Cherokee Trackhawk. Hur skulle du hantera en effektskillnad på 241 hästkrafter till grannens fördel?
Vem vet, kanske Jeep får den galna idén att göra en demonversion av Grand Cherokee, baserad på Dodge Challenger SRT Demon som presenterades i går. Då handlar det plötsligt om 852 hästkrafter, dragracingdäck och viktminskning som sannolikt gör den snabbare än ovan nämnda Tesla Model X P100D Ludicrous. Där skulle du kunna ha din chans att ”ta tillbaka förstaplatsen”.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa