Prenumerera på Teknikens Värld

Kan vi häva köpet av vår strulande Mazda?

En bil behäftad med en massa elektronikstrul som Mazda dessutom inte får bukt på. Nu har ägaren tröttnat på bilen och handlaren och vänder sig därför till Teknikens Världs biljurist Michael Luft som kommer med råd.

Mazda CX-5 2016
Patrik Lindgren

Hej och tack för en väldigt bra tidning. Önskar att vår 2015-05, Mazda CX-5, 175 hk, diesel Aut. Optimum för i runda slängar 400 papp, var lika bra eller ens i närheten.
Historien börjar med elektroniska fel redan första dagen när vi hämtat ut bilen. BSM-larm hela tiden, infotainmentsystem som havererar och låser sig, helljus om inte funkar, nya strålkastarinsatser, telefonuppkopplingar som ballar ur, mediaspelare och navigation som hänger sig, kameran som styr ljuset larmar hela tiden under mörka årstiden och funkar inte. I stort sett en bra bekväm och rolig bil att köra men elektronikfelen får man inte bukt med.
Man har bytt allt och nu funkar den säger man. Men det gör den inte. Man vill inte ta sitt ansvar. En bilfirma som har det sämsta kundfokus som finns eller rättare sagt det existerar inte. En generalagent som hela tiden glider undan. Jag har en hel pärm med historik med vad vi fått utstå under dessa 15 månader sedan vi köpte vår ”sista” nya bil!
Nu är vi så trötta på både bil och handlare/agentur, att vi snart kör bilfanskapet rakt ut i skogen!
Har pratat med konsumentverket och advokat men dom säger att det ändå är tveksamt med hävning. Nu har Mazda och bilhandlaren hört av sig igen och erbjuder sig att köpa in bilen till ”marknadspris”? Det vet vi ju vad det innebär! Vi förlorar ytterligare 30-40 papp och dom säljer bilen vidare till någon annan stackare, men dom erkänner ju samtidigt att dom inte klarar av att reparera felen.
Vad ska vi göra?

Lasse och Pia

Svar:
Tråkigt med alla elektronikfel på en bra bil i övrigt.
Antar att felen började innan ni haft bilen i sex månader och att ni reklamerat flera av dem. Är det så bör det inte vara några problem att häva köpet. Har felen börjat visa sig efter sex månader måste ni påvisa (göra sannolikt) att grunden till dem fanns från början, för att de skall utgöra grund för hävning. Sedan har bilen säkert nybilsgaranti, men denna brukar gälla enbart för att ge säljaren möjligheten att reparera felen (ej för hävning/återköp). Har säljaren inte lyckats reparera fel/felen efter tre försök så är det också grund för hävning (EU-praxis) om felet/felen är väsentliga.
Jag tycker utifrån er beskrivning att ni skall skicka ett brev/mail till försäljningschefen där ni köpt bilen med en lista på alla fel och alla åtgärder och avsluta brevet med att ni nu utifrån ovanstående önskar häva köpet.
Vid hävning måste säljaren betala tillbaka köpeskillingen till er. Från köpeskillingen har de dock rätt att avräkna för den tid och de mil som ni använt bilen. (Enligt MRF:s praxis skall avräknas 0,5 procent per månad och 0,5 procent per 100 körda mil från priset ni betalt). På er sida tillkommer dock rätt till ränta (normal bankränta) på era pengar för tiden ni haft bilen samt skadestånd som ersättning för de merkostnader ni har haft (till exempel för resor till och från verkstad, utebliven arbetsinkomst med mera, som ni kan styrka). Sammanfattningsvis så tycker jag att ni skall häva köpet nu. Problemen kommer att fortsätta då detta verkar vara ett måndagsexemplar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa