Nu får vi reda på ytterligare lite mer intressant information om Kias kommande elbil Niro EV, bland annat när Sverige får ta del av den.

För en dryg månad sedan serverades vi äntligen lite mer information om Kia Niro EV, den helelektriska varianten av populära Niro som i dag finns i både laddbart och icke laddbart hybridutförande. Nu serveras vi än mer av det goda, detta i samband med att bilen nu står utställd på Busan Motor Show i Sydkorea.

Kia Niro EV

Två olika varianter av Niro EV kommer att lanseras. I standardutförande är det ett litiumpolymerbatteri på 64 kWh som enligt nya WLTP-körcykeln räcker till över 45 mils körning per laddning. Den som inte behöver så lång räckvidd och samtidigt vill spara några kronor kan välja ett batteri på 39,2 kWh som enligt körcykeln ska ge över 30 mils räckvidd.
Det stora batteriet ska via en snabbladdare med en effekt på 100 kilowatt kunna laddas till 80 procent på 54 minuter. Mindre än en timmes laddning ger med andra ord drygt 36 mils körning.

Kia Niro EV

Batteriet, som oavsett storlek är placerat under bagagerumsgolvet, sätter fart på en 150 kilowatt (204 hästkrafter) stark elmotor som dessutom bjuder på ett vridmoment på 395 newtonmeter. När framhjulen börjar snurra och bakhjulen hänger med avklaras 0-100 km/h på hurtiga 7,8 sekunder. Det är tre sekunder snabbare än för Niro Plug-in Hybrid och ytterligare nästan en sekund snabbare än Niro Hybrid.

Kia Niro EV

Kia Niro EV, som är aningen längre än övriga två Niro-versioner (437,5 cm) och rymmer 451 liter bagage, kommer att kunna förbeställas i Sverige med start under sensommaren. Marknadslanseringen är planlagd till januari 2019.

Kia Niro EV

I Norge har redan över 2 000 personer ställt sig i kö och lagt handpenning på 7 777 norska kronor. Intresset lär inte vara mindre i Sverige om priset blir det rätta.

Visa kommentarer
NUVARANDE Kia Niro EV klar för svensk lansering
NÄSTA Rolls-Royce designchef lämnar sitt uppdrag på stört