Prenumerera på Teknikens Värld

Kia Niro Plug-in Hybrid – nu blir den laddbar

Kia laddar på med intressanta nyheter i samband med bilsalongen i Genève. Förutom redan nämnda Optima Sportswagon Plug-in Hybrid visas även Niro Plug-in Hybrid som även den klassas som supermiljöbil.

Kia Niro Plug-in Hybrid 2018

Sydkoreanska Kia är på stark frammarsch när det gäller elektrifiering i bilar. I höstas lanserades laddhybriden Optima Plug-in Hybrid samt hybridsuven Niro – och på bilsalongen i Genève står Optima Sportswagon Plug-in Hybrid utställd, det vill säga kombiversionen av laddhybriden i mellanklasstorlek. Bredvid sistnämnda står ytterligare en laddhybrid, nämligen den laddbara versionen av Niro Hybrid, med andra ord Niro Plug-in Hybrid. Den lanseras i Sverige kommande höst.

Kia Niro Plug-in Hybrid är inte riktigt lika ”vass” som Optima Sportswagon Plug-in Hybrid då den har ett litiumpolymerbatteripack med en kapacitet på 8,9 kilowattimmar (kWh). Det kan jämföras med Optima Sportswagon Plug-in Hybrids 11,26 kWh. Den lägre graden av energilagring medöfr att körningen på enbart elektricitet är kortare för Niro Plug-in Hybrid, nämligen 5,5 mil i stället för över sex mil. Enligt preliminära siffror ligger modellens koldioxidutsläpp under 30 gram per kilometer, därmed går den med marginal under Sveriges så kallade supermiljöbilsklassning. Vid snabb huvudräkning får vi fram att det rör sig om under 0,12 liter bensin per mil (enligt den starkt ifrågasatta NEDC-körcykeln).

Kia Niro Plug-in Hybrid 2018

Precis som i Niro Hybrid är hjärtat i modellen en 1,6-liters GDI-bensinmotor på 105 hästkrafter. Elmotorn är däremot lite kraftigare och levererar 44,5 kilowatt (kW) vilket motsvarar 61 hästkrafter. Total uteffekten är dock den samma som i Niro Hybrid, det vill säga 141 hästkrafter. Totalt maxvrid ligger på 265 newtonmeter.
0-100 km/h avverkas på 10,8 sekunder vilket gör laddhybridversionen av Niro sju tiondels sekund snabbare än ej laddbara Niro Hybrid.

Kia Niro Plug-in Hybrid 2018

Batteripaketet är placerat under lastutrymmets golv vilket gör att det stjäl en hel del av lastvolymen. 324 liter ryms i bagage i Niro Plug-in Hybrid vilket kan jämföras med 427 liter i Niro Hybrid. Släpvagnsvikten på 1 300 kilo är däremot oförändrad.

Vad Kia Niro Plug-in Hybrid, som skiljer sig från Niro Hybrid med mörktonad kant runt grillen, blåa inslag i kromdetaljer och på insidan, kommer att kosta är i nuläget okänt. Niro Hybrid, som säljs sedan i september förra året, kostar från 229 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa