Prenumerera på Teknikens Värld

Kia och Opel snubblade i Euro NCAP:s krocktest

Nio nya bilmodeller har säkerhetstestats av Euro NCAP och det utdelades högsta betyg till sex av dem. Riktigt lika bra gick det inte för ett av Opels och båda Kias bidrag till denna krocktestomgång.

Euro NCAP september 2017

I dag förutsätter de flesta bilköpare att en bil ska klara av att nå det högsta betyget fem stjärnor när den utsätts för Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. De flesta bilmodeller når upp till ”kravet”, men ibland går det sämre.
När nio nya bilmodeller nu har krocktestats av den europeiska säkerhetsorganisationen står det klart att Ford Fiesta, Jeep Compass, Mazda CX-5, Mercedes C-klass Cabriolet, Opel Grandland X och Renault Koleos erbjuder säkerhet som belönas med fem stjärnor. Sett till skyddet av vuxna är det Mazda CX-5 som erbjuder bäst skydd (95 av 100 poäng), medan när det gäller skydd av barn är det Opel Grandland X som är i topp (87 av 100 poäng). Skillnaderna mellan är dock ganska små.
Bäst fotgängarskydd erbjuder Mazda CX-5 med 78 av 100 poäng. Det är dock en bit ifrån Volkswagen Arteon som hittills är den bil som är snällast mot fotgängare vid påkörning.

Riktigt lika bra som för sextetten nämnd ovan gick det inte för trion Opel Ampera-e, Kia Rio och Kia Picanto.
Opels elbil Ampera-e lyckades bara nå upp till totalbetyget fyra stjärnor och det är framför allt avsaknaden av bältespåminnare i baksätet som gör att den inte anses vara fullt godkänd. Euro NCAP framhåller att detta tyvärr är något som Opel verkar ha satt i system då nya Insignia har bältespåminnare i baksätet som extrautrustning (dock standard i Sverige). Den som kör med barn i baksätet vet hur bra det är med en funktion som observerar om baksätets bälten är i bruk eller inte.
Ampera-e var inte bara sämst av de nio testade bilarna när det gäller skyddet av barn, den var dessutom näst sämst vad gäller skyddet av vuxna.

Kia Rio och Kia Picanto gjorde inte heller strålande prestationer vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Båda två fick endast tre stjärnor i betyg, men då i utföranden som saknar flera säkerhetsfunktioner, det vill säga i grundutförande.
Men när Rio och Picanto är utrustade med säkerhetspaket rankas de som säkrare bilar och skyddet för vuxna och fotgängare blir bättre. Då lägger sig Kia Rio på fem stjärnor medan Kia Picanto bara får fyra stjärnor. För Picantos del är det lite av en plump då konkurrerande bilar så som nya Ford Fiesta och nya Seat Ibiza når upp till fem stjärnor som standardutrustade.

Det ska tilläggas att både Kia Rio och Picanto i Sverige säljs med autobroms som standard. Svensksålda bilar ska därmed ses som fem- respektive fyrstjärniga bilar, inte trestjärniga.

På följande länkar kan du läsa mer om respektive test på Euro NCAP:s webbplats:

Ford Fiesta 5*
Jeep Compass 5*
Kia Picanto 4* (3*)
Kia Rio 5* (3*)
Mazda CX-5 5*
Mercedes C-klass Cabriolet 5*
Opel Ampera-e 4*
Opel Grandland X 5*
Renault Koleos 5*

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa