Prenumerera på Teknikens Värld

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid officiell – nya tjänstebilsfavoriten?

Detta kan vara något för alla tjänstebilsförare runt om i landet – Kia Optima Sportswagon blir nu laddhybrid med över sex mils körning på el.

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid 2018

Är detta bilen som ska sätta käppar i hjulen för laddhybriden Volkswagen Passat GTE Sportscombi som är Sveriges i särklass mest populära supermiljöbil? Så kan det mycket väl vara, för i Genève presenterar koreanska Kia den miljöriktiga och intressanta laddhybridversionen av Optima Sportswagon som med enbart förbränningsmotorer under huven gjorde entré för ungefär ett år sedan. Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid är alltså kombiversionen av Optima Plug-in Hybrid som hade svensk premiär i höstas och som endast når upp till en sextondeplacering på supermiljöbilarnas topplista (20 registrerade exemplar under januari och februari, vilket kan jämföras med Passat GTE:s 910 exemplar).

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid 2018

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid har samma drivlina som sedanvarianten, det vill säga en 2,0-liters GDI-bensinmotor som arbetar tillsammans med en elmotor på 50 kilowatt (68 hk). Sammanlagd effekt uppgår till 205 hästkrafter och maxvridet till 375 newtonmeter. Till kombiversionen har koreanerna vässat energilagringen då litiumpolymerbatteriets kapacitet har vuxit från 9,8 till 11,26 kilowattimmar (kWh). Det ger möjlighet till längre körningar på enbart elektricitet (max 120 km/h). Över sex mil uppger Kia. Sedanen klarar ”bara” 5,4 mil.

Enligt den utopiska NEDC-körcykeln ligger förbrukningen på 0,15 liter per mil och koldioxidutsläppet på 34 gram per kilometer. Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid klassas därmed som supermiljöbil enligt det svenska regelverket.
0-100 km/h går på 9,7 sekunder.

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid 2018

Tyvärr finns det en inbyggd nackdel med Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid och det rör bagageutrymmet. Eftersom batteripaketet (som omfattas av Kias sjuåriga garanti) är placerat under lastutrymmet stjäl det plats och volymen i bagageutrymmet är därför bara 440 liter i stället för 553 liter som hos vanliga Kia Optima Sportswagon. Med nedfällt baksäte ryms 1 574 liter, även det mindre då vanliga kombin med enbart bensin- eller dieselmotor rymmer 1 686 liter.
Släpvagnsvikten är däremot oförändrad – 1 500 kilo får Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid hänga på kroken.

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid lanseras i Sverige i höst och kommer att kosta från 404 900 kronor, det vill säga 10 000 kronor mer än sedanversionen som, som ovan nämnt, har lite sämre batterikapacitet. I den summan ingår bland annat adaptiv farthållare med autobroms, filhållningsassistans, ventilerade elstolar fram, eluppvärmd ratt, helljusautomatik, navigationssystem, skyltavläsning, backkamera och parkeringssensorer runt om, nyckellöst system och mycket annat.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa