Prenumerera på Teknikens Värld

Kia Stinger nu i Sverige!

Den ska inte dyka upp på våra breddgrader förrän i höst, men Kia Stinger befinner sig redan nu uppe på sjöisarna utanför Arjeplog för att finslipas in i det sista.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kia överraskade alla på bilsalongen i Detroit i januari genom att visa upp märkets vassaste modell någonsin (vad de har att bjuda på i framtiden återstår att se). Stinger drog blickarna till sig både i montern och här på teknikensvarld.se och gör det fortfarande men numera på bilsalongen i Genève där den står utställd i ytterligare några dagar.

När vi skrev om Kia Stinger för drygt ett par månader sedan meddelade vi att den är Sverige-aktuell framåt hösten. Men tydligen är Stinger redan nu på Sverige-besök då den just nu befinner sig på sjöisarna utanför Arjeplog (närmare bestämt på sjön Uddjaure) där den testas intensivt innan lanseringen. Testernas avsikt är att finslipa på detaljerna för att få exempelvis chassit lika spänstigt som uttalat, men också för att få motorn och transmissionen att lira ihop i en perfekt symbios med bland annat förarstödsystemen. Stinger kommer i både bak- och fyrhjulsdrivet utförande, båda är uppe i Arjeplog för tillfället.

Kia Stinger i Arjeplog

Kias prestandakärra Stinger kommer med tre olika motoralternativ. Instegsmotorn på bensinsidan är en överladdad tvålitersspis som ger 259 hästkrafter och 353 newtonmeter. Värstingalternativet har en överladdad V6-maskin på 3,3 liter, 370 hästkrafter och 510 newtonmeter, siffror som skickar iväg bilen från stillastående till 100 km/h på 5,1 sekunder.
Det tredje motoralternativet är en dieselmotor på 2,2 liter som ger 200 hästkrafter och 440 newtonmeter. Även denna maskin kan kombineras med antingen bak- eller fyrhjulsdrift.

Kia Stinger i Arjeplog

Oavsett maskin under huven är det en åttastegad automatlåda som gäller, en låda som kan ställas in enligt fem olika program beroende på hur man vill att den ska bete sig. På sjöisarna i Arjeplog är det nog något av de sportigare programmen som används mest frekvent.
På V6-varianten med 370 hästkrafter kan antisladd- och antispinnsystemen helt stängas av, något som garanterat görs när Kias testförare har stämplat ut för dagen.

– Att testa bilen i så här extrema förhållanden gör att vi kan fokusera på stabilitet och förutsägbarhet under alla körförhållanden. Det är avgörande för att vi ska kunna konstruera bilen efter de höga krav köparna av sportsedaner har. Entusiastiska förare ska kunna njuta av spännande körning i sin Stinger under alla förhållanden utan att ge avkall på säkerheten, säger Kias utvecklingschef Albert Biermann som tidigare var chef över BMW:s M-division.

Tyvärr har Kia ännu inte klämt fram några prisuppgifter för Stinger. Dessa får vi nog ge oss till tåls framåt sommaren eller så.

Läs allt om Kia Stinger här, och är det just varianten med dieselmotor du suktar efter rekommenderas du att läsa mer här.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa