Prenumerera på Teknikens Värld

Kinesiska tillverkaren Wey gör debut i Europa

Kinesiska Great Wall Motors startade sitt lyxmärke, Wey, förra året och nu gör de debut i Europa. Vid Frankfurtsalongen presenterade det kinesiska företaget en eldriven suv som drar tankarna till en viss Tesla Model X.

Wey-XEV-Concept-8

Great Wall Motor har varit på tapeten den senaste tiden som en potentiell ny samarbetspartner med Fiat Chrysler Automobiles. Den kinesiska biltillverkaren är Kinas största producent av suvar och ställer nu för första gången upp i en europeisk bilsalong.

I november förra året bildade kinesiska biltillverkaren Great Wall Motor ett lyxmärke under namnet Wey. Och det är under Weys flagg som nya koncept-suven Wey XEV presenterades vid salongen i Frankfurt. Enligt uppgifter från tillverkaren är det en helelektrisk suv och fler tekniska detaljer var de inte villiga att dela med sig av. De nämner heller inte om de har som avsikt att etablera sig på den europeiska marknaden inom en snar framtid. Men med tanke på att de valt att ställa ut vid Frankfurtsalongen lär ett sådant besked inte vänta allt för länge.

Wey-XEV-Concept-9

Istället får vi skåda designen på denna kinesiska suv som kan komma till Europa inom några år.

Biltillverkare från Kina har fått utstå en del kritik för att väldigt ofta ”kopiera” andra märkes design och visst har denna XEV likheter med Teslas Model X. Främst när man öppnar måsvingedörrarna – eller rättare sagt dörren. Till skillnad från Model X där endast bakdörrarna öppnas ”uppåt” så har Wey XEV en gemensamdörr för de två sätesraderna där vi hittar två separata ”fåtöljer” i respektive rad.

I den bastanta fronten, som inte har någon grill, är det nog de vertikala strålkastarna som sticker ut mest. I baken är designspråket väldigt likt fronten där baklamporna också består av tre ”lampor” på vardera sida som är uppstaplade i ett vertikalt utförande och längre ner hittar vi en stor diffuser.

Enligt företaget har XEV ett självkörande system som gör att bilen kan köras i autonomt läge i stadstrafik och på motorväg med funktioner som bland annat adaptiv farthållare och aktiv filbytesassistans. Systemet bygger på ett samspel mellan flera kameror och lasersensorer som detekterar närliggande objekt och ska enligt Wey också kunna hantera oväntade scenarion som vägarbeten.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa