En åtta år lång era är på väg att ta slut. Koenigsegg Agera R kastar in handduken med stil i form av två sista specialbyggen. Agera FE (Final Edition) är modellnamnet och respektive exemplar går under namnen ”Thor” och ”Vader”.

2010 kom Agera som ersättare till CC-serien (unik provkörning på länken) som fanns i en hel drös varianter, exempelvis CC8S, CCX, CCR Evolution (provkörning på länken) och specialaren Trevita. Koenigsegg Agera är inte uppe i riktigt samma antal modellversioner men räknar man in alla specialbyggen till kunder som velat ha något unikt, då är det bra många ”Ageror”. Den version vi kommer ihåg bäst är Agera RS, den med takboxen. Den provkörde vi uppe i Norrland.

Men nu är det dags för Agera att pensioneras och den gör det med stil. Två sista exemplar, kallade Agera FE, där FE står för Final Edition, ska byggas. De båda bilarna kommer inte att vara identiska utan även dessa blir specialbyggen beställda av välbärgade kunder.

Koenigsegg Agera FE ”Thor”

Ena bilen går under namnet Thor och är beställd av en amerikansk superbilssamlare som på nätet kallar sig ”Dan I Am”. Han har tydligen redan en Agera RS samt en Koenigsegg Regera, plus en hel drös Pagani Zonda och en Huayra BC samt en Lamborghini Centenario. Tydligen har han nyligen sålt sin Bugatti Chiron.

Som vi ser på Thor-bilen har den fått den större Agera XS-vingen och en rejäl hajfena. Bilen ser därmed ut som en vassare variant av One:1 (världens första megabil), som ju är en Agera i grunden.
Mycket naken kolfiber är det också, och enligt beställaren är kolfiberytorna täckta med diamanter.

Koenigsegg Agera FE ”Thor”

”Vader”.

Den andra bilen går under namnet Vader och är beställd av en Marc Haddad. Han har också skräddarsytt sin bil med bland annat den större vingen, dock har han valt bort hajfenan som bilden nedan skvallrar om. Denne Marc Haddad är också känd inom supersportbilssamlarkretsar och sägs ägare bland annat några Pagani Huayra plus lite annat smått och gott. Samtliga bilar som kostar minst tio, tjugo miljoner kronor – styck.

Koenigsegg Agera FE ”Thor”

Koenigsegg Agera FE är bestyckad med en 5,0 liter stor V8 som med dubbel överladdning i form av turboaggregat pressar ur sig 1 176 hästkrafter och 1 280 newtonmeter – om standardvarianten har valts. Vi misstänker dock att dessa båda beställare har valt 1MW-tillägget, det vill säga 1 360 hästkrafter.

Visa kommentarer
NUVARANDE Koenigsegg Agera FE avslutar med ”Thor” och ”Vader”
NÄSTA Här är nya Formel E-bilen