Prenumerera på Teknikens Värld

Koenigsegg One:1 till salu igen – nu för 55 miljoner kronor

Nu är den till salu igen – utvecklingsbilen av Koenigsegg One:1. Trots mer än hundra mil extra på mätaren har den blivit dyrare.

Koenigsegg One:1

Blev du utan när Koenigseggs sålde de sex exemplaren av megabilen One:1? Då har du återigen chansen att få tag på ett exemplar, och inte vilket exemplar som helst utan utvecklingsbilen med chassinummer 7106 som stod utställd på Genèvesalongen 2014 och som även är den bil som användes när Koenigsegg slog till med rekordtider på Spa-Francorchamps och Suzuka samt när världsrekordet för 0-300-0 km/h slogs. Bilen är alltså det exemplar som användes som testbänk av Koenigsegg för att testa nya tekniker och lösningar. Den efterföljdes senare av sex produktionsbilar.

Koenigsegg One:1

Det är SuperVettura i Storbritannien som säljer den 1 360 hästkrafter starka supersvensken som i detta utförande är några kilo tyngre än produktionsbilarna. De begär sex miljoner dollar för den vilket motsvarar 55 miljoner kronor. Det är lite mer än de dryga 51 miljoner kronor som begärdes när den var till salu i december förra året. Bilen har nu rullat knappt 1 150 mil, för ett år sedan stod mätaren på under tusen mil.

Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1 klassas som världens första megabil, det vill säga att den har en effekt som uppgår till en megawatt (tusen kilowatt). Effektsiffran fick tyska bilregistret att slå bakut, det kunde nämligen inte hantera så effektstarka bilar.
One:1 genererar vid 260 km/h ett marktryck på 610 kilo och vid 440 km/h 830 kilo. Den gör 0-400 km/h på cirka 20 sekunder och toppfarten ligger över 440 km/h.

Så vad väntar du på? Mer perfekt julklapp, dessutom ”made in Sweden”, hittar du inte.

Koenigsegg One:1

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler