Nu ska Koenigsegg erbjuda något som väldigt få andra extrema supersportbilar har – ratten på höger sida.

Porsche 918 Spyder finns bara som vänsterstyrd, LaFerrari finns bara som vänsterstyrd och så även Bugatti Veyron och dess efterträdare Chiron. Till och med brittiska McLaren P1 finns enbart med ratten på vänster sida. Det gör det tufft för australiensarna som kör på vänster sida av vägen och sitter med ratten på höger sida av bilen. Visst finns det supersportbilar med högerstyrning, men när det kommer till gräddan av dyra supersportbilar är det i princip bara Pagani som erbjuder australiensarna högerstyrning.

Men inte länge till, för svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg har slutit ett avtal med en återförsäljare, Prodigy Automotive i Brisbane. Företagets vd Nicholas Batzialas tror att Regera skulle fungera på den stora kontinenten som ligger 1 550 mil från Koenigseggs huvudkvarter i Ängelholm.

– Vi har redan sett ett visst intresse. De kommer aktivt att säljas i Australien och beroende på tillgången har vi förhoppningar om en (bil) om året. Vi tror att det kommer att ligga där omkring, och vi vet att Koenigsegg absolut vill närvara i Australien, säger han till Wheels Magazine.

Priset tros landa på närmare tre miljoner australiska dollar, nästan 21 miljoner kronor, och Nicholas Batzialas säger att bilarna som kommer dit ska vara fullt homologiserade och byggda med högerstyrning redan i fabrik.

I dag finns det enligt uppgift två Koenigsegg i Australien. En CCX från 2008 samt en annan som inte är registrerad i landet.

I Australien är det förbjudet att köra vänsterstyrda bilar om de är yngre än 30 år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Koenigsegg Regera får ratten på höger sida
NÄSTA Volvo och Lotus kan bli syskonmärken