Prenumerera på Teknikens Värld

Kraschade sin dyra sportbil – vägrar betala reparationskostnaderna

Det kan vara väldigt kostsamt att äga en dyr och exklusiv sportbil. Det har en kanadensiska fått erfara den hårda vägen.

Kraschad Aston Martin DB9

I juni 2015 betalade Jessica Liu motsvarande knappt 1,4 miljoner kronor till Aston Martin-återförsäljaren i Vancouver, Kanada. För pengarna fick hon en begagnad DB9, en brittisk sportbil med V12-motor på 517 hästkrafter och 620 newtonmeter som är god för 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfart på 295 km/h.

I december 2015 ”girade hon oförklarligt av vägen och träffade en stor sten”. Direkt efter kraschen ringde hon återförsäljaren som hänvisade till en auktoriserad Aston Martin-verkstad. På verkstaden uppskattade de reparationskostnaderna till motsvarande 905 000 kronor, ett belopp som motsvarar cirka 65 procent av bilens inköpspris. I summan ingår bland annat en ny främre hjälpram för motsvarande 170 000 kronor samt ett par nya kolfiberkeramiska bromsskivor för motsvarande 205 000 kronor, arbetskostnader ej inkluderad.
Reparationskostnaderna får Jessica Liu stå för själv eftersom hon endast hade en väldigt grundläggande försäkring till bilen, förmodligen motsvarande en trafikförsäkring, som inte täcker skadorna.

Men hon är inte sugen på att betala kostnaderna för att reparera sina brittiska sportbil. I över ett år har hon trilskats med verkstaden och återförsäljaren för att slingra sig ur reparation och till och med själva köpet av bilen.

– Jag tänker inte betala ett öre. Jag vill inte ens ha tillbaka bilen längre, jag vill ha en återbetalning från återförsäljaren. Jag anser att bilen inte är säker att köra, jag körde den bara i två veckor. Jag litar inte på bilen, jag litar inte på återförsäljaren och jag litar inte på verkstadens fakturor, säger hon till en lokal tidning.

Aston Martin DB9 2013

Aston Martin DB9 ansiktslyftes inför 2013 och det är en sådan uppdaterad DB9 som Jessica Liu köpte i Vancouver, kraschade och nu inte vill betala reparationskostnaderna för.

Jessica Liu tycker att verkstadsnotan är saltad. Hon har ifrågasatt varför hon behöver köpa två nya bromsskivor när det bara är höger sida som är förstörd (byter man skivor byter man normalt parvis, om skivorna inte är mer eller mindre sprillans nya, då kan det räcka med att byta endast på ena sidan) och hon hävdar att hon kan köpa en främre hjälpram för 70 000 kronor mindre än de 170 000 kronor som hennes verkstad tar för komponenten.
Hon har vänt sig till en annan verkstad men fick till svar att endast auktoriserade Aston Martin-verkstäder kan hjälpa henne i ärendet eftersom delar som hjälpramen endast finns där. Hon har efter besöket på en annan verkstad återvänt till den auktoriserade verkstaden där bilen numera står sedan i juli 2016.

Den auktoriserade Aston Martin-verkstaden har sagt sig vara beredda att ge Jessica Liu en rabatt om drygt 34 000 kronor på reparationskostnaderna samt annullera den faktura på drygt 123 000 kronor, som tickar på för varje dag med 1 370 kronor, för att hon låter bilen stå på deras mark. Men för att hon ska få ta del av erbjudandet måste hon ta ett beslut innan nuvarande vecka är över.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa