Krockkudden löste inte ut

Om man köper en ny bil med krockkuddar, antisladd och antispinnsystem, då förutsätter man som kund att dessa system fungerar vid alla tillfällen. Men så är det inte. Det är något Peter Bjurel från Dalarö nu är mycket medveten om.

Krockad Suzuki Swift där krockkudden inte löste ut
Patrik Lindgren, privat

Krockad Suzuki Swift där krockkudden inte löste ut

Gunnar och Peter Bjurel

Pappa Gunnar är glad över att sonen Peter har återhämtat sig så pass bra trots den svåra olyckan.

Familjen Bjurel från Dalarö utanför Stockholm hade en mardrömsupplevelse när sonen Peter slog runt i en 2012 års modell av Suzuki Swift. Trots att bilen blev helt demolerad löste aldrig några sidokrockkuddar ut.
Peter fick allvarliga huvudskador då huvudet hamnade utanför den krossade sidorutan, men klarade sig lyckligtvis utan men. Det kunde ha gått mycket värre.
Om man frontalkrockar med en bil försedd med airbags i ratt/instrumentpanel så ska de utlösas. Blir du påkörd i sidan ska sidokrockkudde/gardin lösa ut.
Men om du slår runt är det inte alls säkert att sidokrockkudde och/eller gardin löser ut. Det beror på vilken bilmodell du valt.
Det är inte ovanligt att en vältningsolycka är en fortsättning av en frontalkrock eller sidokrock  med bil eller annat föremål. Totalt sett klassas var tionde trafikolycka med bil i Sverige som vältningsolycka.

Mattias Larsson, vd Suzuki

Mattias Larsson, vd Suzuki.

Tidigare var det så att sidokrockkuddarna utlöste vid frontalkrock eller sidokrock , men om bilen sedan välte var luften i sidokrockkuddarna redan borta när bilen rullade runt. Luften höll sig bara i en sekund.
Med modernare teknik håller sig luften kvar i sidokrockkuddarna i upp till tre sekunder vid en frontalkrock, och i ännu mer avancerade system utlöser sidokrockkuddarna även vid rena voltningar.
I instruktionsboken till Suzuki Swift står det klart och tydligt att sidokrockkuddarna INTE skall lösas ut vid vältningsolycka.
Suzukis vd Mattias Larsson:
– Det stämmer, och det är de givna förutsättningarna vi har från vår japanska tillverkare. Bilen är dock fullt godkänd i Europa och den dag Suzuki vet att det verkligen gör nytta att krockkudarna löser ut vid en vältningsolycka kommer de att göra det. Varför Suzuki inte har det i dag kan jag inte svara på, jag har frågat i Japan men inte fått svar.
Bilföretag som Volvo har sidokrockkuddar som löser ut även vid voltningsolyckor.
Det har även andra bilmärken. Men det är inte säkert att det modernare systemet sitter i samtliga modeller.
Hyundai har till exempel bara detta system i ix35 och Santa Fe. Deras systerföretag Kia har dock krockgardiner som löser ut på samtliga modeller.

Maria Krafft, säkerhetsexpert på Folksam

Maria Krafft, säkerhetsexpert på Folksam.

De svenska bilimportörerna har själva inte koll på hur deras bilar fungerar i detta sammanhang. Vid en förfrågan från Teknikens Värld behövde alla gå till sitt moderskepp för att förhöra sig hur det ligger till. Men inte ens då får vi svar av alla.
Maria Krafft, säkerhetsexpert på försäkringsbolaget Folksam säger:
– En ”vanlig” sidogardin håller kvar luften cirka en sekund. Om du har ett längre kollisionsförlopp där bilen välter i ett senare skede så är luften borta. De tillverkare som har sidogardiner som klarar en ”second impact” har en annan typ av gardin (dyrare) som kan hålla luften längre och agerar i två steg, det vill säga att luften finns där cirka tre sekunder. I dagsläget är det de lite dyrare bilarna som har krockgardin som triggar i flera steg och det är en vidareutveckling. Suzuki har steg ett.
Maria Krafft påpekar dock att de senare rönen är rätt nya och i rimlighetens namn bör de flesta biltillverkarna om några år ha det senaste.
Det hjälper ju tyvärr inte dig eller någon i din familj om ni råkar ut för en vältningsolycka i morgon och sitter i ”fel” bil.

Fakta: Volvos säkerhetssystem

Jan Ivarsson, VolvoJan Ivarsson, säkerhetsexpert på Volvo:
”En bärande princip i alla olyckstyper är att sitta fastspänd med hjälp av fordonets bältessystem – det gäller på samtliga platser.
Under åren har Volvo byggt på med nya körscenarier och nya krocklastfall. Med XC90 introducerades Rollover Protection System (ROPS) för höga fordon. Principen är att hålla fordonet kvar på vägen utan en vältning med hjälp av goda chassiegenskaper samt antisladdsystem – RSC (Roll Stability Control).
I de fall fordonet går av vägen och rullar startas en skyddssekvens med en rollover sensor – bältesförsträckare spänner fast de åkande mot sätena så att stora kroppsrörelser minskas. Sidogardiner utvecklas för att hålla kvar armar och huvud inne i säkerhetsburen samt för att utgöra en dämpning mot marken.
Stålkonstruktionen jobbar tillsammans med bältessystemet för att ge ett säkert utrymme för fordonets passagerare. En vältningsolycka har ett relativt långsamt förlopp varför det är viktigt att trycket i sidogardinen finns under minst tre sekunder.
Med XC90 introducerades den första generationen av ROPS. Analys av data från Volvos Haverikommision visar att XC90 klarar vältningsolyckor väl – funktionen jobbar som tänkt. Rolloverskydd sitter sedan dess i Volvos suvar.
Studier gjorda av amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA och försäkringssammanslutningen IIHS visar bägge på behovet att utrusta suvar såväl som personbilar med rollover skydd.   
De senaste Volvofordonen såsom S60/V60 och V40 har denna högre skyddsnivå som standard.”