Läge för lådbilar

Test av Opel Agila Comfort 1,2 och Suzuki Wagon R+ 1,3 GL.

Opel Agila Comfort 1,2

Rätt i det mesta

Agila klarar de flesta krav man kan ställa på en mikrobil, så länge man håller sig från långkörningarna. Men redan i grundutförande med 1,2-motorn är bilen nästan 20000 kr dyrare än Hyundai Atos GLS och skillnaden kan lätt bli ännu större. Det tål Agila inte.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 236, längd 350, bredd 162, höjd 170, spårvidd fram/bak 142/139.
Tjänstevikt 1030, maxlast 325 (R+ 338), taklast 35, släpvikt 650. Testvikt 1152. Tankrymd 41 liter.

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 73/73 mm, volym 1199 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 110 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Framhjulsdrift, 5-växlad låda. 1000 r/min på 5:an: 28,4 km/h.

STYRNING
Kuggstång, elektrisk servo. 3,3 rattvarv mellan fulla hjulutslag, vändcirkel 9,8 meter.

HJUL
Fälgbredd 4,5 tum, däck 155/65 SR 14.

BROMSAR
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), tvärlänkar och krängningshämmare i nedre tvärlänk. Bak stel axel, Panhardstag och längslänkar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Enorm takhöjd, stora glasytor och bra inre bredd. Godkänt bagageutrymme med uppfällt baksäte, mycket rymligt med nedfällt. Smidig mekanism. Hyfsat kvalitetsintryck, billig instrumentpanel.
Dåligt benutrymme i baksätet, bakluckan öppnar alltför snävt.

Köregenskaper
Mycket lättkörd, särskilt i sta’n.
Markant understyrd, primitiv bakvagn ger stötig gång, starkt sidvinds- och spårkänslig, inexakt styrning.

Motor/kraftöverföring
Smidigare växellåda än Suzuki Wagon. Bensinförbrukningen påverkas inte lika mycket av belastning som i Suzuki. Tråkig, trött motor.

Utrustning
Visserligen mycket billigare än Suzuki Wagon men saknar en sådan självklarhet som elvärmda framstolar. Mycket dyrare än R+ med motsvarande utrustningsnivå.

Ekonomi
Lägre förväntad milkostnad, lägre förbrukning, bättre andrahandsvärde än för Suzuki Wagon.

Miljö
Opels utsläpp är inte imponerande men i alla fall acceptabla. Miljöindex 92.

Säkerhet
Ej testad i Euro-NCAP men har hyfsat riklig standardutrustning och stabil uppbyggnad med förstärkta trösklar och balkstrukturer etc. Detta kan dock inte kompensera det lilla formatet. Tack vare Opels medverkan i konstruktionsarbetet finns en finess som kollapsibelt pedalställ.


Suzuki Wagon R+ 1,3 GL

Behöver reningsbad

Samma fördelar som Opel Agila; en i alla avseenden smidig, förbluffande rymlig småbil och dessutom med bättre motor – tills avgaserna kommer på tal. Nu fungerar reningen oacceptabelt illa och vad som tycktes vara snudd på guldläge förspilldes.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 236, längd 350, bredd 162, höjd 170, spårvidd fram/bak 142/139.
Tjänstevikt 1030, maxlast 325 (R+ 338), taklast 35, släpvikt 650. Testvikt 1152. Tankrymd 41 liter.

MOTOR
4-cylindrig tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 74/76 mm, volym 1298 cm3. Max effekt 76 hk (56 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 4250 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Framhjulsdrift, 5-växlad låda. 1000 r/min på 5:an: 30,3 km/h.

STYRNING
Kuggstång, elektrisk servo. 3,3 rattvarv mellan fulla hjulutslag, vändcirkel 9,8 meter.

HJUL
Fälgbredd 4,5 tum, däck 165/60 R 14.

BROMSAR
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), tvärlänkar och krängningshämmare i nedre tvärlänk. Bak stel axel, Panhardstag och längslänkar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Lika rymlig som Opel Agila, bättre ståhöjd under bakluckan. Något enklare förarmiljö, men bättre stolar.
Bagagerumshyllan är, liksom i Opel Agila, en särdeles billig och oanvändbar konstruktion.

Köregenskaper
Bättre vid landsvägskörning än Opel Agila, tack vare piggare motor, bättre bromsar. Lägre ljudnivå.
Sämre i undanmanövern än Opel Agila.

Motor/kraftöverföring
Betydligt piggare maskineri än i Opel Agila.
Mycket bristfällig avgasrening. R+ är paradexempel på en så kallad cycle-beater, dvs. rening helt anpassad för körnormen och inget annat.

Utrustning
GL-paketet gör R+ snudd på lyxig.
Sidokrockkuddar saknas.

Ekonomi
Bättre garantier än Opel Agila.
Högre servicekostnader.

Miljö
Suzuki är rent förfärlig mot miljön så fort motorn pressas det minsta, miljöindex 174 är ett av de högsta vi mätt och helt oacceptabelt.

Säkerhet
Ej testad i Euro-NCAP men har hyfsat riklig standardutrustning och stabil uppbyggnad med förstärkta trösklar och balkstrukturer etc. Detta kan dock inte kompensera det lilla formatet. Tack vare Opels medverkan i konstruktionsarbetet finns en finess som kollapsibelt pedalställ.

Utveckling och underhåll av systemen som hanterar nedladdning av våra test pågår. Vi meddelar via sidan och sociala medier så snart det är färdigt.

Följ oss på Twitter eller Facebook.