De mystiska spionbilderna från Italien var inte fejkade – Lancia Stratos återuppstår! Redan på bilsalongen i Turin i november ska en färdig version av nya Lancia Stratos premiärvisas.

De första dagarna i augusti var heta för alla Lancia-entusiaster. Då spriddes nämligen en serie spionbilder på vad som sades vara en modern tolkning av legendariska Lancia Stratos. Bilderna var lågupplösta, suddiga och mörka, men nog såg det allt ut som en Stratos ändå. Våra förhoppningar infriades. Nu har alla skynken fallit från projektet som under flera års drivits i hemlighet av Pininfarina och tyske Michael Stoschek. Stoschek är ägare och vd för reservdelsföretaget Brose KG men är också en sann bilentusiast och meriterad rallyförare. Idén till en nytolkning av Stratos föddes redan på 1980-talet när Stoschek mötte Christian Hrabalek, världens meste Stratos-samlare (han äger 11 exemplar), och tog rejäl fart 2005 när konceptbilen Fenomenon visades upp för världen.

Fenomenon-konceptet rönte stor uppmärksamhet och tre designhus visade intresse för att vidareutveckla bilen, Pininfarina vann och projektet påbörjades 2008. Då var det faktiskt Saabs nye designchef Jason Castriota som ledde designarbetet innan han flyttade till Bertone. Det är ännu oklart hur pass involverade Fiat är i Stratos-projektet och även om det ska byggas mer en ett enda exemplar. Enligt projektledningen är det tänkbart att bilen kan tillverkas i en begränsad upplaga om cirka 25 bilar men ingenting är bestämt ännu.

Med tanke på projektets omfattning får vi hoppas att det resulterar i mer än en enda bil. Stoschek och Pininfarina har varit ytterst noga med att få vara originalbilen trogen och få med alla detaljer. Designen är förstås helt ny men är ändå helt uppenbart Stratos-typisk och till och med en sådan detalj som de breda dörrarna med plats för racinghjälmar har återskapats i nya Stratos. Tekniken är däremot lite modernare, karossen är till exempel helt och hållet byggd i kolfiber.

Vad döljer sig under de futuristiska retroformerna då? Jo, även här har man sneglat i historieböckerna. Original-Stratos drevs av Dinos V6-motor på 2,4 liter, nya Stratos drivs också av en motor från Ferrari men den här gången är det V8-motorn från Ferrari 430 Scuderia som står för kraften. Faktum är att nya Stratos till stora delar är en F430 Scuderia. Ferrarin har fått låna ut sitt chassi, som har kortats för att ge de rätta proportionerna, och hela drivlinan som bland annat består av den 4,3 liter stora åttan med 510 hästkrafter. Med tanke på att den nya Stratosen sägs väga strax under 1 200 kilo och ha en perfekt viktfördelning på 50:50 borgar det för underhållande köregenskaper.

De första spionbilderna som läckte ut på nätet sades visa Stratos under testkörningar på Fiats anläggning i Balocco, och visst var det så. Det bekräftat nu att Stratos kördes av den före detta Formel 1-föraren Tiago Monteiro och att bilen överträffade förväntningarna.

Läs mer om nya Stratos på new-stratos.com

Läs mer

    Visa kommentarer
    NUVARANDE Lancia Stratos i nytappning är verklighet
    NÄSTA Saab och Volvo höjer takten