Prenumerera på Teknikens Värld

Lexus överger hybridtekniken

Hybridtekniken får ge vika för vätgas och eldrift när Lexus planerar för framtida bilmodeller.

Lexus-LF-FC-Concept-02

Samtidigt som vissa tillverkare brottas med att lansera sina första hybridmodeller planerar Lexus att avsluta sitt kapitel med tekniken. För Auto Express berättar nu tillverkarens Europachef Alain Uyttenhoven att man fasar ut hybridbilarna till förmån för el- och vätgasbilar.

Först ut blir en hybriddriven lyxsedan baserad på konceptet LF-FC  (bilden ovan) från 2015 – en bjässe som mätte 5,3 meter på längden. Bilen ska komma 2020 och följas upp av mindre modeller, bland annat suvar, som ska var eldrivna. Ett smakprov fick vi under Genèvesalongen för två år sedan i form av konceptet LF-SA (se bild nedan).

Som brukligt tar ny och dyr teknik först plats i stora och exklusiva modeller men på sikt måste tekniken ner i i storsäljande modeller med en prislapp på under 40 000 euro (cirka 385 000 kronor) som utgör 50 procent av de sålda bilarna på den europeiska marknaden, menar Alain Uyttenhoven.

Lexus LF-SA Concept

Anledningen till strategin är att man redan nu förbereder sig på utsläppskrav på 75 gram koldioxid per kilometer, menar Alain Uyttenhoven, och då kommer hybridbilar inte att vara effektiva nog.

Lexus första hybridmodell, RX 400h, kom 2005 men Toyota-koncernen, dit Lexus tillhör, är med modellen Prius från 1997 pionjärer inom området. När det gäller ren eldrift har man stått och stampat ett tag men har nu lagt i en växel genom utveckling av batteriteknik tillsammans med Panasonic och ett nybildat företag inom området tillsammans med Mazda.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa