Prenumerera på Teknikens Värld

Lyonheart K Coupé och Cabriolet nu ännu vassare

Du har väl inte glömt bort svenskbrittiska lyxsportbilen Lyonheart K? Nu är den på tapeten igen, som coupé och cabriolet, eftersom prisuppgifterna offentliggjorts tillsammans med nya specifikationer och bilder.

Lyonheart K Coupé och Cabriolet

Lyonheart K Coupé och Cabriolet

Det hela började strax innan Genèvesalongen för tvår år sedan, närmare bestämt i februari 2011. Konceptbilen Growler E rönte stor uppmärksamhet på Internet, inte minst här på teknikensvarld.se där ni besökare röstade fram den till 2011 års mest spännande bil.
Growler E var en hyllning till Jaguar E-Type som det året fyllde 50 år som modell. En modern tolkning som var tänkt att byggas i ett endaste exemplar, men riktigt så blev det inte. Bättre upp!
Extra spännande var den med tanke på att den ritades av två svenskar – designern Robert Palm på schweiziska Classic Factory med hjälp av Bo Zolland och hans välkända Vizualtech i Umeå. Bilen konstruerade de på uppdrag av en förmögen schweizisk affärsman.

För lite mer än ett år sedan visades bilen upp igen. Nu var den inte längre ett koncept på papper och i dator utan efter diverse justeringar tekniskt och formmässigt var den redo för produktion. Dessutom hade den bytt namn till Lyonheart K.
Ett nytt bilmärke hade tagit form i och med bildandet av Lyonheart Cars med bas i Jaguar-staden Coventry i England. Namnet Lyonheart kan ses på två sätt. Bilens former är typiskt brittiska och då är ett typiskt brittiskt namn ett måste. Lyonheart är en omskrivning av smeknamnet på Englands kanske mest populära kung genom tiderna – Richard I, som alltså även kallades Lionheart (Lejonhjärta).
Stavningen Lyonheart med Y i stället för I är noga uträknat. Jaguars grundare hette nämligen Sir William Lyons. Två flugor i en smäll!

– Vi vill göra etiketten ”Made in England” till ett sanningsenlig begrepp, inte bara ett uttalande. Varje del av Lyonheart K utvecklas, konstrueras och handbyggs i England. Designen i Lyonheart K avspeglar brittiskhet när den är som bäst: cool, elegant, raffinerad, diskret men ändå kraftfull och dynamisk, sa Robert Palm för ett år sedan.

Lyonheart K, som numera även finns som cabriolet, har kaross i kolfiber och avancerat chassi i aluminium samt en V8 som drivkälla. Motorn har fem liters slagvolym och är finjusterad av Cosworth. Den lämnar ifrån sig 575 hästkrafter (tidigare 550) och 700 newtonmeter (tidigare 680). Om siffrorna låter bekanta beror det på att ursprungsmaskinen kommer från 550 hästkrafter starka Jaguar XKR-S.
0-100 km/h går på under fyra sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h.

I dag meddelar Classic Factory och Lyonheart Cars att sammanlagt 250 bilar ska byggas av både coupén och cabrioleten. Produktionsstart är satt till december 2013 och målsnöret med 250 byggda bilar ska vara nått sommaren 2015. Bilen byggs av Envisage Group i Coventry som tidigare har byggt en mängd olika bilar, bland annat till Aston Martin, Spyker, Zagato och Bentley.
Hälften av bilarna förväntas säljas i Europa, övriga i Mellanöstern och Kina.

Priset för Lyonheart K är lägre än vad som förutspåddes för ett år sedan. Då räknade man med 495 000 euro plus moms, det vill säga motsvarande 4,1 miljoner kronor plus moms. Nu meddelar företaget är priset för Lyonheart K Coupé är 360 000 euro plus moms, med andra ord tre miljoner kronor jämnt plus moms. Lyonheart K Convertible (Cabriolet) går loss på 375 000 euro vilket i svenska pengar blir drygt 3,1 miljoner kronor plus moms.

Vill du ha ett exemplar får för förmodligen skynda dig att beställa då orderböckerna redan är uppslagna. Bilar likt dessa har en tendens att många gånger sälja slut relativt snabbt, inte minst med tanke på att just denna är brittiskbyggd med en stor portion E-Type-känsla, en bil som är älskad över hela världen. Bara de klassiska ekerfälgarna får förmodligen många på fall.

Kika nu igenom bilderna i galleriet nedan. Blir du såld på kärran? Berätta med en kommentar nedan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa