Efter traktorer, nyttofordon och en ny fabrik vill man ta sig an personbilsmarknaden i Nordamerika.

Indiska Mahindra vill in på den nordamerikanska marknaden, har man avslöjat i en intervju med Automotive News. Faktum är att man sedan 2013 är etablerade där med traktorer och nyttofordon men nu vill man även sälja personbilar. Och man har ett trumfkort på handen: det sydkoreanska märket SsangYong som man förvärvade 2011.

Bilar från Sydkorea ligger högt i kurs i USA och att etablera sig med SsangYong på marknaden ser man mer som en varumärkesresa än en regelrätt investering.

Intresset för att ta sig in på den nordamerikanska personbilsmarknaden presenterades i samband med invigningen av Mahindras fabrik i Detroit – den första att öppna i staden på 25 år. Där ska en terrängbil vid namn Roxor byggas. Det är också bland användare av Mahindras fordon man hoppas hitta köpare av SsangYong-bilarna.
– De har även vanliga bilar i sina garage, menar Rick Haas, vd för Mahindra Automotive North America.

Visa kommentarer
NUVARANDE Mahindra avancerar i USA
NÄSTA Glömde bort var han parkerade bilen – hittade den 20 år senare