Prenumerera på Teknikens Värld

Mätarskruvade bilar – alla kan bli blåsta

Robert köpte en svensksåld Volvo V70 med 10 000 mil på mätaren. I verkligheten hade den gått mer än 30 000 mil. ”Alla kan bli blåsta”, varnar Robert Moldén.

Drabbad av mätarskruvad bil

Bilen, en Volvo V70 D5 AWD från 2012, såg fin ut. Men så hade den också bara 9 700 mil på mätaren, var svensksåld och hade fullt ifylld servicebok. Utrustningen var bra, den hade automatlåda och fyrhjulsdrift och den starka dieselmotorn på 215 hästkrafter. Säljaren Jacko kunde visa upp både papper från Carfax och servicehäfte. Robert Moldén bestämde sig för att slå till.
Robert är professionell biluppköpare, och köper in omkring 200 bilar per år för olika bilhandlares räkning. Han är med andra ord inte helt oerfaren när det gäller bilköp.
– Vi bestämmer priset till 154 000 ­kronor per telefon, och jag skickar en kille till Göteborg för att hämta bilen som ska levereras till en bilfirma i Stockholm. Jag tyckte inte att det var något konstigt med bilen. Den hade besiktigats strax innan med samma mätarsträcka, och på Carfax-rapporten fanns inga varningsflaggor. Serviceboken var stämplad med stämplar från tre olika verkstäder, berättar Robert Moldén.
Allt såg bra ut.

Se upp om det bara finns en mätarställning noterad, den kan vara falsk.

Se upp om det bara finns en mätarställning noterad, den kan vara falsk.

Bilen levereras till bilfirman som är Roberts kund, men där hinner bilen bara stå två veckor innan en privatperson kontaktar bilhandlaren och berättar att bilen i verkligheten har gått 30 000 mil.
Robert köper tillbaka bilen. Nu vidtar han en grundlig undersökning och kontaktar tidigare ägare och verkstäder. Det visar sig att bilen hade 29 700 mil på mätaren när Jacko köpte bilen den 15 oktober 2015 av en privatperson. Den mätarställningen står också på kvittot som privatpersonen skickar till Robert. Serviceboken som lämnades med visar sig vara förfalskad.
Egentligen var bilen servad senast i juli 2015, och då noterade bilverkstaden 28 041 mil på mätaren. Att den verkliga mätarställningen verkligen är drygt 30 000 mil råder det med andra ord inga tvivel om.
Jacko, som egentligen heter något annat, betalade 111 000 kronor för bilen. Bilen registreras dock på en kvinna som bor på samma adress som Jacko. Innan de ägt bilen en vecka försvinner 20 000 mil från vägmätaren. Bilen besiktigas nämligen om med ny mätarställning redan den 22 oktober, då med 9 695 mil på mätaren.
– Orsaken till att de ­besiktigar bilen trots att det inte behövs är att den var besiktigad i ­september 2014 med 21 300 mil på mätaren. Eftersom Transportstyrelsen skriver ut mätarsträckan vid den senaste kontrollbesiktning måste de få dit en ny uppgift och det görs genom att göra en ny besiktning med den skruvade mätaren, förklarar Robert Moldén.

Carfax: ”En bugg”

Det har gjorts två besiktningar på denna V70, 2014 på 21 300 mil och 2015 på 9 695 mil. Varför varnas inte spekulanter för detta i Carfax-rapporten?
– Det berodde på en väldigt sällsynt bugg i systemet som vi nu har rättat till. I dag flaggar vi för förfalskad mätarställning för denna Volvo V70, och vi har också noterat den riktiga mätarställningen från 2014 års besiktning, säger Christian Wittman på Carfax.

Bilen annonseras av Jacko flera gånger på Blocket och köps den 8 november av den intet ont anande Robert.
– Vad jag inte visste då är att annonsen redan i oktober hade anmälts till Blocket två gånger av ­första ägaren som hade upptäckt att hans gamla bil nu hade ett falskt miltal. Men annonsen kom tillbaka, säger Robert Moldén.

Några nya personer verkar inte vara involverade. Det är Jacko som låtit skruva mätaren och det är Jacko som säljer bilen, och kvittot skrivs under av kvinnan som bor på samma adress.
Eftersom Robert betalade 154 000 kronor för bilen kan vi snabbt konstatera att Jacko tjänade 43 000 kronor på att skruva mätaren.
Men att få Jacko att backa affären är omöjligt.

Carfax ger bra överblick. Men du kan också kolla historiken gratis på www.biluppgifter.se.

Carfax ger bra överblick. Men du kan också kolla historiken gratis på www.biluppgifter.se.

– Jag har självklart krävt att få köpet hävt men Jacko har vägrat. Det enda han har erbjudit är 5 000 kronor kontant, och sedan 1 000 kronor per månad. Det är ju ingenting, berättar Robert Moldén.
I stället polisanmälde Robert bedrägeriet per telefon och redogjorde för vad som hade hänt.
– Men jag fick tillbaka min anmälan utan åtgärd. ”Det är uppenbart att brottet inte går att utreda” var svaret, berättar Robert Moldén.
Men Robert nöjde sig inte med det svaret.
– Jag gjorde utredningen som inte gick att göra och lämnade över en ny polisanmälan, med alla annonser, alla köpehandlingar och ­personuppgifter på de ansvariga. Nu hoppas jag att polisen tar tag i utredningen. De här typerna ska inte få fortsätta år efter år med sina bedrägerier utan att åka fast, säger Robert Moldén.

Teknikens Värld har försökt nå ”Jacko” utan framgång.

Du har väl inte missat när vi konfronterade en av bilbedragarna?

Matarskruvning

Teknikens Värld har tidigare träffat en av bilbedragarna som sysslar med bland annat mätarskruvning. Här kan du höra samtalet när vi konfronterar mannen som kallar sig Adam.

Här läser du även om hur du undviker mätarskruvade bilar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa