Sedan tidigare finns Mazda RX-8 med vätgasdrift. Nu utökar det japanska företaget sitt vätgasdrivna utbud med rymliga Mazda 5 och adderar samtidigt en elmotor för att öka effekten och utöka aktionsradien.

Mazda började utveckla vätgasdrivna rotationsmotorer (mer kända som wankel) för ungefär två decennier sedan. För fyra år sedan började den japanska biltillverkaren testköra Mazda RX-8 Hydrogen RE, med andra ord deras busbil konverterad till vätgasdrift. För tre år sedan provkörde Teknikens Värld bilen, vilket du kan läsa om här.
Nu har Mazdas Hydrogen-koncept kommit till familjebilen Mazda 5 som då får tilläggsnamnet Hydrogen RE Hybrid. Som du ser har det tillkommit en tredje beteckning, nämligen ”Hybrid”. Mazda har tagit konceptet ett steg ytterligare och försett den vätgasdrivna rotationsmotorn (samma som i RX-8 Hydrogen RE) med en elmotor. Detta förlänger bilens körsträcka från tio till 20 mil, samtidigt som den totala effekten höjs från 109 till 150 hästkrafter. Elmotorn får sin kraft från ett batteripack bestående av litiumjonbatterier.
Bilen går dock fortfarande att köra på bensin, vilket gör användandet av bilen med flexibelt. Men då är bilen inte riktigt lika snäll mot miljön som när den drivs med vätgas som vid förbränning endast släpper ut vatten.

Bilen är femsitsig trots den extra vätgastanken.

Läs mer

    Provkörning

      Visa kommentarer
      NUVARANDE Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid – längre körsträcka med mer effekt
      NÄSTA Saabs tre budgivare utpekade