Prenumerera på Teknikens Värld

Mazdas framtida teknik och form visas i Tokyo

Dubbel konceptdebut för Mazda under den kommande Tokyosalongen. Även suven CX-8 visas upp och kommer ut på marknaden redan i år.

Mazda Tokyo 2017

Öppnandet av Tokyosalongen närmar sig och med det duggar antalet pressmeddelanden tätt. För Mazdas del kommer begreppen suv och coupé gälla under tillställningen, och då inte som en blandning av dem som brukligt dessa dagar utan i form av olika bilar.

CX-8 är en en suv vi redan har skrivit om. Den är sjusitsig och kommer att börja säljas redan nu i december hemma i Japan. Med sina 490 cm på längden kommer den att hamna mellan dagens CX-9 (508 cm) och den nedlagda modellen CX-7 (468 cm).

Skyactiv-X Mazda

Två koncept i montern kommer att visa Mazdas framtid både när det gäller design och teknik. En av dem, som ska ses som en kommande modell, är utrustad med morgondagens Skyactiv-teknik. Under huven kommer en bensinmotor med SPCCI-teknik (Spark Plug Controlled Compression Ignition) finnas, som enkelt uttryckt drar nytta av den förbränningseffektivitet som finns hos en modern dieselmotor.

På Mazdaspråk heter tekniken Skyactiv-X och detta ska enligt dem själva bli den första av sitt slag att komma i serieproduktion. Tekniken ingår i Mazdas framtidsstrategi Zoom-Zoom 2030 där såväl el- som förbränningsmotorer ingår.

Mazda Tokyo 2017

Formerna hos det ovan nämnda konceptet har kopplingar till dagens Mazdamodeller, det kan man inte säga om det andra som har tydliga coupédrag om än dörrarna är fyra till antalet (se bilden överst). Konceptet visar framtiden för formspråket KODO som Mazda introducerade med modellen CX-5 2012.

Några coupéformer har inte funnits i Mazdas sortiment sedan RX-8 som lades ned 2012 (om MX-5 RF hör dit är en tolkningsfråga). Tittar men längre tillbaka i tiden finner vi modeller som MX-6, 929 Coupé och Cosmo som även var först ut med märkets wankelmotorer 1967.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa