Prenumerera på Teknikens Värld

Mazdas Skyactiv-bensinmotorer ska bli lika rena som elbilar

Mazda hävdar att nästa generation Mazda Skyactiv-bensinmotorer kommer att vara lika rena som elbilar sett till respektive drivkällas livscykelanalys.

Mazda Skyactiv-3

Mazda är erkänt duktiga på att göra snåla bensinmotorer med hög termisk verkningsgrad (hur mycket av tillförd energi som verkligen nyttjas för att driva bilen och hur mycket som försvinner i form av värmeutveckling). Ju högre termisk verkningsgrad desto bättre energieffektivitet.
2011 introducerade Mazda sitt Skyactiv-koncept med första generationen snåla motorer, kallade Skyactiv-G. Senast i början av nästa år lanseras andra generationen, Skyactiv-X, som ska vara ännu snålare och mer energieffektiva än dagens motorer. Men Mazda är redan och nosar på tredje generationen, som de i nuläget kallar för Skyactiv-3. Det är dock oklart när denna tredje generation är redo för lansering.

Under en teknikkonferens nyligen avslöjade Mazdas drivlinechef Mitsuo Hitomi Skyactiv-3 och vad de har i sikte. När Skyactiv-X är lanserad är det fullt fokus på den termiska verkningsgraden som ska höjas till nya nivåer, på så vis ska energiandelen som går till hjulen ökas medan spillet (värmen) minskas.

Enligt Mitsuo Hitomi kan Mazda, om de lyckas höja den termiska verkningsgraden med 26 procent till 57 procent, sänka utsläppsnivåerna hos bensinmotorerna till elbilarnas nivåer.
Dock handlar det inte om koldioxidnivåerna som lämnar avgasrören, för där förlorar bensinbilen, utan sett till hela livscykeln. För bensinmotorn handlar det om från utvinnandet och raffinerandet av oljan till själva förbränningen i motorn (well-to-wheel kallas det på engelska, eller Life-cycle assessment (LCA) som på svenska är livscykelanalys).

Enligt Mazdas beräkningar kan de nå ned till 25 procent lägre koldioxidnivåer och därmed matcha elbilar som körs på el som skapats genom förbränning av flytande naturgas (LNG). Deras tredje generation Skyactiv-motorer sägs till och med kunna bli renare än de skitigaste elbilarna.

En elbil som körs på uteslutande vind- eller vattenkraft kommer däremot alltid att vara en bensinmotor överlägsen.

I filmen ovan får vi se Mazdas Skyactiv-X-teknik förklaras, en teknik som sägs göra bensinbilarna lika snåla som dieselbilarna. Skyactiv-X-motorerna innehåller en förbränningsteknik som förkortas SPCCI och som står för Spark Plug Controlled Compression Ignition. SPCCI ska inte förväxlas med HCCI även om syftet är detsamma, en effektivare förbränning med hjälp av väldigt hög kompression. I en HCCI-motor självantänder blandningen av luft och bränsle i cylindern genom kompression, likt hur det fungerar i en dieselmotor. I en SPCCI-motor används även en gnista för att sätta igång förbränningsprocessen, något som ska göra den pålitligare och effektivare.
En vanlig bensinmotor använder sig av förbränningsmetoden Homogeneous Charge Spark Ignition (HCSI) och en dieselmotorer av Stratified Charge Compression Ignition (SCCI).

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa