Prenumerera på Teknikens Värld

McLaren 570GT officiell – nu med baklucka

McLaren presenterar den mer användarvänliga versionen av 570s. Här är 570GT som bland annat erbjuder extra bagageutrymme och panoramaglastak.

McLaren 570GT

Under förra året presenterade McLaren sin nya ”budgetmodell” 570S, den första i det helt nya McLaren-segmentet ”Sport Series”. Alltså de modeller som placerar sig under ”Super Series” där bland annat syskonet 650S huserar.
Nu utökas segmentet med en mer användarvänlig version av supersportbilen, och McLaren närmar sig Porsche 911-territorium.

McLaren 570GT

570GT är anpassad för att vara bättre lämpad för vardagsanvändning eller längre resor. Kupén är lyxigare och är inredd med mer läder, har eljusterbara stolar och ratt samt så kallad ”soft close”-stängning av dörrarna, något som även bland annat Mercedes S-klass och Bentley Mulsanne har.
Men utöver dessa bekvämligheter har McLaren även monterat ett stort glastak som ger ett bättre ljusinsläpp i kupén. Bakom stolarna har de frigjort extra utrymme för bagage som rymmer 220 liter, för enklare lastning går det att fälla upp bakrutan.

McLaren 570GT

Motorn är densamma som hos 570S, en 3,8-liters V8 med dubbelturbo som levererar 570 hästkrafter och 600 newtonmeter, något som räcker till en 0-100 km/h-tid på 3,4 sekunder. För att göra 570GT bekvämare under längre resor har fjädringen finslipats och har nu en aningen mjukare inställning än hos sitt sportigare syskon. Enligt McLaren ska detta vara ”den mest väganpassade bilen någonsin” från företaget, upp till 15 procent mjukare än 570S.
För förbättrad ljudkomfort har den ett mer nedtonat avgassystem och aktiv brusreducering i kupén.

Hans Hedberg är på plats i Woking och känner på nya McLaren 570GT.

Hans Hedberg är på plats i Woking och känner på nya McLaren 570GT.

McLaren 570GT kommer att premiärvisas under bilsalongen i Genève och försäljningsstat är planerad till slutet av året. Pris förväntas bli drygt 1,8 miljoner kronor.
Teknikens Världs testchef Hans Hedberg har faktiskt redan klämt och känt på bilen, och vad han tycker om den kan du läsa i Teknikens Värld nummer 7/2016 som utkommer 3 mars.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa