Prenumerera på Teknikens Värld

Mer än hälften av Norges nya bilar 2017 var elbilar och hybrider

Norges nybilsregistreringsstatistik ser väldigt annorlunda ut i jämförelse med Sveriges motsvarighet.

Laddhybrid Opel Ampera Volvo V60 Twin Engine
JoeNomias

Norge slog inte något nytt rekord i fjol vad gäller nybilsregistreringar, det gjorde Sverige. Men 158 650 registreringar i landet under 2017 tog året till en tredjeplats historiskt sett, endast slaget av 1985 och 1986 då 159 079 respektive 167 352 nya bilar registrerades. Sverige, med knappt dubbelt så stor befolkningsmängd som Norge, hade mer än dubbelt så hög nybilsregistrering under 2017.

Diesel: Norge vs Sverige
Det är inte bara antalet bilar som skiljer våra länder åt, spjälkar man statistiken till sina beståndsdelar ser man att skillnaderna är väldiga. Exempelvis såg vi i Sverige en dieselbilsandel på 49,1 procent under helåret 2017, en minskning från 2016 års 52,3 procent. I Norge var dieselbilsandelen betydligt lägre än så, under 2017 var 23,1 procent av Norges totala nybilsregistreringar dieselbilar.

Elbilar: Norge vs Sverige
Sett till elbilarna var Norge, mycket tack vare fördelaktiga subventioner, betydligt längre fram än i Sverige under fjolåret. De rena elbilarna stod nämligen för 20,8 procent av Norges totala nybilsregistreringar. Motsvarande siffra i Sverige var 1,1 procent.

Laddhybrider: Norge vs Sverige
I Sverige gick laddhybriderna i fjol betydligt bättre än elbilarna, men i jämförelse med hur det såg ut i Norge samma år har Sverige inte en suck. Laddhybriderna hade 2017 en marknadsandel om 18,4 procent i Norge. Laddhybridernas marknadsandel i Sverige var 3,9 procent.

Hybrider: Norge vs Sverige
Även den äldre tekniken med hybrider som inte är laddbara via ett vägguttag eller en laddstolpe var andelsmässigt populärare i Norge än i Sverige under 2017. Den norska andelen icke laddbara hybrider uppgick till 12,9 procent. I Sverige var marknadsandelen 4,4 procent.

Totalt: Norge vs Sverige
Sammanlagt var över hälften av Norges nya bilar i fjol elektrifierade på något sätt. 52,1 procent av bilarna var antingen elbilar, laddhybrider eller hybrider varav störst andel stod elbilarna för. I Sverige stod dessa tre biltyper för 9,3 procent av nybilsregistreringarna.
Även sett till antalet överskuggades Sverige av Norge; 82 657 stycken jämfört med 35 361.

I Norge stod diesel- och bensinbilarna för 47,8 procent av registreringarna. De vätgasdrivna bilarna för 0,1 procent. Det var första gången i Norges historia som bensin och diesel hamnade i minoritet under ett år.

Volvo: Norge vs Sverige
I Sverige är Volvo ohotad etta. Även om Volvo är populärt i vårt västra grannland är Volvo inte i topp. Först på fjärdeplats i märkestoppen hittas Volvo i den norska statistiken, slagen av ettan Volkswagen, tvåan Toyota och trean BMW.

Bilmodeller: Norge vs Sverige
Volkswagen Golf var Norges mest populära bilmodell under 2017. Golf hamnade på tredjeplats i Sverige samma år.
I Sverige hittas första laddhybrid eller elbil långt, långt ned på topplistan. I Norge hittar vi en elbil redan på plats ett då e-Golf stod för över hälften av Golf-försäljningen i landet. Även på plats två hittar vi en elbil, nämligen BMW i3 (som även finns med liten bensinmotor som räckviddsförlängare) som sålde något sämre än e-Golf. På plats fyra hittar vi ytterligare en elbil – Tesla Model X med 4 748 registrerade exemplar. I Sverige hittas både Tesla Model S och Model X utanför topp 100-listan med 800 respektive 483 registrerade exemplar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa