Prenumerera på Teknikens Värld

Mercedes-AMG CLS 53 och E 53 officiella med elektrisk turbo

Nu börjar 48-voltstekniken slå igenom stort. På bilsalongen i Detroit visar Mercedes tre nya AMG-modeller med elektrisk överladdning genom 48-voltsteknik. Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+, Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupé och Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Audi blev först, men nu drämmer Mercedes till med en rad nya bilar utrustade med 48-voltsteknik. På bilsalongen i Detroit premiärvisar Mercedes sin nya modellserie som går under den korta sifferbeteckningen 53. Siffrorna kommer att sättas på CLS, E-klass Coupé och E-klass Cabriolet.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ och motsvarande E-klass Coupé (Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupé) och E-klass Cabriolet (Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet) använder samma elektrifierade drivlina som redan lanserats i E 350 Coupé och Cabriolet. Det handlar om en bensindriven sexcylindrig motor på 3,0 liter. Skillnaden är att motorn ger betydligt mer effekt i AMG 53-modellerna. Här utvecklar sexan 435 hästkrafter och 520 newtonmeter. Motorn har ett vanligt avgasdrivet turboaggregat men också en elektriskt driven turbo/kompressor som under kortare stunder kan ge en extra injektion på 22 hästkrafter och 250 newtonmeter. Eftersom den elektriska turbon inte behöver vänta på några avgaspuffar för att komma igång och ladda blir kraftutvecklingen mer eller mindre omedelbar. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Blandad förbrukning i EU-körcykeln är 0,85 liter per mil.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupé

Maskinen i Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupé.

Mercedes kallar systemet EQ Boost och det är ett mildhybridsystem av samma typ som Audis e-turbo. Kärnan är en kombinerad startmotor och generator som är bättre på att samla upp energi vid inbromsning och snabbare och starkare när det gäller att starta bensinmotorn. Energin som återvinns genom den så kallade EQ Boostern lagras i ett 48-voltsbatteri och används för att driva den elektriska turbon. Eftersom EQ Boostern sitter mellan växellådan och motorn frigörs utrymme framför motorn där det normalt sett sitter ett antal remmar och hjul blir hela motorpaketet kortare.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet

Notera de runda ändrören på, i detta fall, Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet.

Utseendemässigt kommer man att känna igen AMG 53-modellerna på några små detaljer. Ribborna som löper ut från stjärnan i grillen består av två tunna kromlister i stället för en tjock, sidokjolarna har en annan utformning och diffusorn bak är aningen omstöpt och omsluter helt runda, kromade avgasutblås.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa