Prenumerera på Teknikens Värld

Mercedes-AMG GT med 860 hästkrafter!

Känns din Mercedes-AMG GT/GT S/GT R trött? Lämna in den till tyska IMSA så uppgraderar de inte bara det yttre utan även hjärtat i bilen. Vad sägs om 860 hästkrafter och 1 000 newtonmeter?

IMSA RXR One (Mercedes-AMG GT)

Mercedes-AMG GT är en supersportbil, helt klart, men basversionens 462 hästkrafter kanske är i tunnaste laget. Är man av den åsikten öppnar man plånboken lite extra och får GT S-varianten där den fyra liter stora V8:an pumpats upp till 510 hästkrafter. Är det fortfarande inte tillräckligt finns ännu ett alternativ i GT R som ger hela 585 hästkrafter, fortfarande med samma maskin under huven, dock med vissa justeringar här och där.

Men den som vill ha mycket vill inte sällan ha mer. Har du den inställningen finns det nu ett alternativ till dig också. Nej, det är inte Mercedes-AMG GT3 vi föreställer oss, även om bilen på bilderna här har en hel del likheter med banbilen. Bilen på dessa bilder är nämligen, till skillnad från GT3-varianten, gatlegal. Dessutom ännu hårigare. Men det är inte Mercedes som står bakom denna monsterkärra.

IMSA RXR One (Mercedes-AMG GT)

Det är tyska Mercedes-specialisten IMSA som har satt tänderna i AMG GT och skapat RXR One. IMSA har låtit Mercedes V8-enhet sitta kvar under huven, men den är absolut inte lämnad orörd. Den har försetts med nya, smidda kolvar, fått uppgradera turboaggregat, nya laddluftkylare, ny programvara och mycket mera. Det har resulterat i att 510 hästkrafter (GT S-varianten utgick de ifrån) förvandlats till – håll i dig nu – 860 hästkrafter. Maxvridet har ökat från 650 till mäktiga 1 000 newtonmeter.

Utöver förändringarna i motorn har ett nytt (och väldigt dyrt) avgassystem tagit plats och växellådan har byggts om för att inte rasa när all ovan nämnda kraft vaknar till liv. Hjulupphängningarna har förstärkts och förbättrats medan bromsar med kolfiberkeramiska skivor har hittat in bakom de 12×20 tum stora framfälgarna och 12,5×21 tum stora bakfälgarna. Varje fälg är klädd med Pirelli P Zero Trofeo R-däck som mäter 305/30 fram och 315/30 bak.

IMSA RXR One (Mercedes-AMG GT)

IMSA har även tänkt på säkerheten, man har helt enkelt monterat en störtbur i RXR One. Den för även med sig andra goda egenskaper, exempelvis att bilens vridstyvhet ökar. Vem vill ha en flexande kärra när 860 hästkrafter ska ta sig runt exempelvis Nordslingan?

Sist, men absolut inte minst, har IMSA även jobbat med vikten – och inte så lite heller. Enligt dem så väger deras RXR One in på under 1 300 kilo. En vanligt Mercedes-AMG GT S (provkörning på länken) har en tjänstevikt på 1 645 kilo. Trimfirman har alltså lyckats kapa bort över 300 kilo! Större delen av originalbilens karosspaneler är utbytta mot kolfiberpaneler.

Tyvärr bjuds vi inte på några prestandasiffror, men att den bör vara betydligt snabbare än Mercedes-AMG GT R (provkörning på länken) är inte svårt att tänka sig. GT R fixar 0-100 km/h på 3,6 sekunder.

Endast ett begränsat antal IMSA RXR One ska byggas till okänt pris. Den som lägger beslag på ett exemplar lär inte komma billigt undan, men så får köparen också en riktig supersportbil som enligt IMSA kan skräddarsys på så många fler sätt än ovan nämnda för att få bilen verkligt unik.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa