Prenumerera på Teknikens Värld

Mercedes-AMG GT R officiell med 585 hästkrafter

0-100 km/h på 3,6 sekunder, 318 km/h i toppfart, 585 hästkrafter och 700 newtonmeter. Där har ni de viktigaste siffrorna för nya prestandaversionen av Mercedes-AMG GT som har fått ett avslutande R i beteckningen.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Det var i samband med Goodwood Festival of Speed den gångna helgen som Mercedes passade på att släppa loss ”Gröna helvetets best”. Smeknamnet syftar inte enbart på själva karossfärgen utan också på Nürburgrings nordslinga som kallas just ”Det gröna helvetet”, en plats där nya modellen sägs ha utvecklats.
Och visst är Mercedes-AMG GT R en best till stora delar. Vad sägs om 585 hästkrafter och 700 newtonmeter plockade ur den biturbo-V8 som sitter i de svagare syskonen GT (462 hk/600 Nm) och GT S (510 hk/650 Nm).

Med snabba växlingar utförda av den sjuväxlade AMG Speedshift-dubbelkopplingslådan och bra grepp under bakdäcken avverkas 0-100 km/h på 3,6 sekunder, två tiondelar snabbare än GT S och fyra tiondelar snabbare än GT. Toppfarten anges till 318 km/h vilket är +8 jämfört med GT S och +14 jämfört med GT.
Den extra effekten och de förbättrade prestandasiffrorna har dock påverkat förbrukningen negativt. GT S 0,94 liter per mil och 219 gram koldioxid per kilometer har förvandlats till 1,00 liter per mil och 259 gram. Men höjningen kan nog kvitta, den som vill ha en Mercedes-AMG GT R bryr sig föga om dessa siffror.

Mercedes-AMG GT R 2017

Sett till hullet har en viss bantning skett, dock inte speciellt stor. 1 630 kilo är 15 kilo mindre än vad vågen visar när GT S rullar upp på den. Viktfördelningen är densamma; 47,3 procent över framaxeln och 52,7 procent över bakaxeln.

Utseendet skiljer sig från sina mer beskedliga bröder. Fronten är mer bredflabbad med rejäla luftintag längs hela frontspoilern. Grillen är också rejält annorlunda och härmar den som finns på banbilen Mercedes-AMG GT3.
Små kjolar har tagit plats på tröskellådorna och en stor, fast vinge på bakluckan. Bakre stötfångaren har fått stora vertikala luftutsläpp och diffusorn ser ut att vara hämtad från vilken supersportbil som helst, till skillnad från hur det ser ut på vanliga GT och GT S.
Aerodynamiken har stått i fokus vid utvecklingen av GT R (med det namnet kan man nästan tro att Mercedes försöker rida på Nissans våg) och underredet med sin aktiva luftflödeskontroll visar det tydligt. Här har Mercedes monterat en kolfiberdetalj som väger två kilo och som, när Race-läget är inställt, sänks ned 40 millimeter vid farter över 80 km/h. När så sker reduceras lyftkrafterna över framaxeln med 40 kilo vid 250 km/h.

Mercedes-AMG GT R 2017

En annan nyhet hos Mercedes-AMG GT R är bakhjulsstyrningen. Vid farter upp till 100 km/h styr bakhjulen, om än mycket mindre, i motsatt riktning med framhjulen. I farter över 100 km/h styr de i stället med framhjulen.
Avgassystemet har modifierats för att ge en bättre ljudbild än hos GT– och GT S-modellerna, något vi tydligt hör i filmerna ovan och nedan.

Interiört är det mer bankörningsprofilerat än i de båda andra modellerna. Stolarna som är ställbara i alla leder har ersatts med skalstolar som är delvis justerbara. Dessa är, precis som stora delar av inredningen, klädda med nappaläder och pryds med gula sömmar som går igen lite överallt. Även bältena är gula.

Mercedes-AMG GT R börjar säljas den 21 november men själva marknadsintroduktionen sker inte förrän i mars 2017.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa