Mercedes båda modellserier C och E finns redan som laddhybrider, men endast i kombinationen el och bensin. I Genève presenteras nya kombinationen el och diesel.

När Mercedes nu presenterar två nya laddhybridalternativ av C-klass och E-klass kallar de tilltaget för nästa milstolpe i elektrifieringen. Bilarna är nämligen inte utrustade med bensinmotorer som samarbetar med elmotorer utan det är dieselmotorer och elmotorer som samverkar, en teknikkombination som Volvo nyligen lämnat bakom sig.

Några exakta specifikationer delar inte tyskarna med sig ännu, men de berättar att dessa diesel/el-laddhybrider ska bjuda på 122 hästkrafter och 440 newtonmeter ur enbart elmotorerna som arbetar parallellt (eller utan, beroende på körläge) med dieselfyran OM 654 som redan finns i märkets 220 d-varianter. Det betyder att laddhybriderna sannolikt har ytterligare 194 hästkrafter och 400 newtonmeter, om inte någon förändring har gjorts. Total uteffekt nämns inte, däremot totalt vridmoment från både diesel- och elmotor – 700 newtonmeter.

Mercedes C-klass E-klass laddhybrid diesel 2019

Det fina med dessa båda laddhybrider är kanske batteriet som är väl tilltaget jämfört med tidigare laddhybridmodeller från märket. En ny generation litiumjonbatterier med en kapacitet på 13,5 kWh (tidigare 8,7 kWh) ska säkerställa längre räckvidd vid enbart elektriskt drivning. Fem mil enligt NEDC-körcykeln uppger Mercedes.
Inte bara batterierna har blivit större än tidigare, även ombordladdaren har fått större kapacitet och klarar nu laddflöden på 7,2 kilowatt, dubbelt så mycket jämfört med tidigare ombordladdare. På så vis kan ett tomt batteri laddas fullt på två timmar via en snabbladdare. Laddtiden uppgår till sju timmar om ett vanligt eluttag nyttjas.

Mercedes nämner även att bilarna är utrustade med ett högspänningssystem, med andra ord ett 48-voltssystem. Detta används för att driva bilarnas många elektriska komponenter, inklusive parkeringsvärmare- och kylare för kalla vinternätter och varma sommardagar.

En annan nyhet i C- och E-klass med el/diesel-laddhybriddrivlina är Eco Assist som introducerades i S 560 e. Med Eco Assist kan färden bli än mer energisnål genom att föraren ständigt matas med information om trafikläget och vägen framför. Med hjälp av information från bland annat navigatorn och trafikskyltsigenkänningssystemet meddelar bilen när det är läge för föraren att släppa på gasen och låta bilen frirulla.

Denna nya generation laddhybrider från Mercedes har fått en mer kompakt design för elmotor och transmission och har utvecklats i samarbete med Bosch. Växellådan är den niostegade 9G Tronic-automatlådan.

Mercedes C-klass E-klass laddhybrid diesel 2019

Som förare har man fyra körlägen att välja mellan; Hybrid som kombinerar diesel- och elkraft på bästa sätt, E-Mode som ger körning på enbart el och med en toppfart på 140 km/h (tio mer än tidigare), E-Save som låter elmotor vila för att kunna köra på enbart el vid ett senare tillfälle, samt Charge som innebär att dieselmotorn utöver att driva bilen framåt även arbetar för att ladda batteriet.

I samband med den nya generationens laddhybrider har Mercedes även utvecklat en ny generation laddboxar som ska ackompanjera märkets laddhybrider och elbilar framöver. Denna nya laddbox har en effekt på 22 kilowatt och kan för första gången styras via en app i mobiltelefonen. Tre varianter av laddboxen finns där en av dem kan ladda två bilar samtidigt.

I sommar är det lanseringsdags för de nya laddhybriderna samt den nya laddboxen.

Visa kommentarer
NUVARANDE Mercedes C- och E-klass blir laddhybrider med dieselkraft
NÄSTA Audis elprototyper på Genèves gator