Jag ringer PeO Kjellström som är hemma, ja det vill säga i Barcelona, och kör nya Mercedes CLS.

Hallå där, läget?
– Underbart! Denna fantastiska stad och en riktigt bra bil. Man kan inte ha det bättre.

Kanske inte, men berätta?
–CLS är trots sitt namn nu baserad på bottenplattan från E-klass och har därför blivit längre, det är bra för baksätespassagerarnas ben, sämre på trånga stadsgator. Men det är en härlig bil som ska köras på landsvägar och autobahn. Justerbar in i detalj och du kan få ett hårt eller mjukt chassi (luftfjädring standard i AMG 53, tillval i övriga), lös styrning till riktigt fast och krispig samt inte minst motordynamiken. I läget Sport+ spottar det och fräser som den värsta racerbilen, framförallt i nya AMG-CLS 53. Logiken hos Mercedes är inte den bästa kan man ju säga. Bilen heter alltså CLS men byggs på E-klass. Att AMG-motorn heter 53 beror bara på att den effektmässigt ligger mellan 43-och 63-versionerna…

peo-mercedes-cls-2018

Snurrigt! Men det kommer väl fler versioner än AMG?
–Absolut! Till en början, med leverans i mars, 350 d på 286 hk (719 900 kr), 400 d med 340 hk för 759 900 kr och så bensinmotorn 450 som är en mildhybrid och under korta stunder ger 367 + 22 hk. 644 900 kronor vill de ha för den. AMG-versionen kommer inte förrän i augusti och är inte prissatt.

Mer får du läsa i ett kommande nummer av Teknikens Värld.

Visa kommentarer
NUVARANDE Mercedes CLS – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Cupra visar eldrivna tävlingsbilen e-Racer