Prenumerera på Teknikens Värld

Mercedes GLC F-Cell i detalj – bränslecellsbil och laddhybrid i ett

Mercedes har utvecklat sitt F-Cell-koncept och visar nu upp förserievarianten i form av en GLC. Den unika bilen, som både är en laddhybrid och en bränslecellsbil, har nu presenterades närmare i detalj.

Mercedes GLC F-Cell

Mercedes monter på Frankfurtsalongen är fullproppad med nyheter. Bland uppdaterade AMG-cabrioleter, elektriska konceptbilar, pickuper och supersportbilar med F1-motor står en GLC som tekniskt sticker ut. Mercedes GLC F-Cell är nämligen ingen laddhybrid, den är inte heller en bränslecellsbil. Den är både och, och därmed den enda av sitt slag i världen.
GLC F-Cell visades som prototyp redan sommaren 2016. Sedan dess har Mercedes fortsatt att utveckla och förfina modellen och i dag är det en förseriebil som visas.

Mercedes GLC F-Cell har två kolfiberkapslade vätgastankar som tillsammans rymmer cirka 4,4 kilo vätgas som, när den matas till den polymeriska elektrolytmembranbränslecellen och reagerar med luft, skapar elektricitet som sedan driver elmotorn på 200 hästkrafter (147 kW) och 350 newtonmeter. Räckvidden vid vätgasdrift i hybridläget (bilen väljer själv energikälla men prioriterar vätgasdrift framför batteridrift) anges till 43,7 mil enligt NEDC-körcykeln.

Mercedes GLC F-Cell

GLC F-Cell har, precis som andra vätgasdrivna bränslecellsbilar, ett batteri för mellanlagring av energi, men det som gör GLC F-Cell unik är att litiumjonbatteripaketet är så mycket större än vad som är normalt och därmed inte enbart en mellanlagringsenhet. Medan B-klass F-Cell har en batterikapacitet om 1,4 kWh har GLC F-Cells batteri en bruttokapacitet på 13,8 kWh (nettokapaciteten ligger på 9,3 kWh). Det tillåter GLC F-Cell att köra på enbart energin som lagrats i batterierna i upp till 4,9 mil enligt NEDC-körcykeln. Batteriet kan laddas via uttaget som sitter på bakre stötfångaren med hjälp av ombordladdaren som har en effekt på 7,2 kW. Ungefär en och en halv timme tar det att ladda batteriet fullt vid optimala förhållanden.

Mercedes GLC F-Cell

Ladda bilen via exempelvis eluttag hemma eller en snabbladdare.

Det är ovan beskrivna tekniska lösning som gör GLC F-Cell så unik. Bilen är helt enkelt en bränslecellsladdhybrid, som för övrigt har en elektroniskt begränsad toppfart på 160 km/h.

Det finns några nackdelar med lösningen och det är bland annat att bagageutrymmet har fått ta stryk en aning sett till volymen eftersom batteripaketet och elmotorn är placerat under bagagerumsgolvet. Lägg till det att baksätet har höjts en aning för att rymma vätgastankarna som är placerade undertill.

Mercedes GLC F-Cell

Tanka vätgas på macken.

Allt är dock inte extra utrymmeskrävande. Mercedes finslipande på bränslecellen har lett till att det energiskapande paketet som är placerat under huven kräver 30 procent mindre utrymme än vad bränslecellspaketet i B-klass F-Cell gör, trots att den nya är effektivare på att leverera kräm till elmotorn. Det har lett till att Mercedes har kunnat utnyttja GLC:s vanliga motorfästen. Det är ett plus vid produktionen, liksom det är ett plus att bränslecellen kräver 90 procent mindre platina än i B-klass F-Cells fall. Mindre mängd platina betyder lägre kostnader då detta metalliska grundämne är väldigt dyrt. Det betyder också bättre miljö då platina ofta bryts under miserabla förhållanden i gruvor.

Mercedes GLC F-Cell

Fyra körlägen finns i bilen. Läget Hybrid, som vi nämnde ovan, innebär att elmotorn nyttjar elektriciteten från antingen bränslecellen eller batteriet. Bilen väljer själv vad som är lämpligast för stunden men prioriterar alltid bränslecellens energi. Oavsett energikälla är bilen utsläppsfri.
I läget F-Cell används energi nästan uteslutande från bränslecellen men även i viss mån från batteriet, vars energinivå hålls konstant, medan läget Batteri uteslutande nyttjar energin som är lagrad i batteriet.
Det fjärde läget heter Charge och innebär att bränslecellen prioriterar att ladda batteriet.

Tidigare sades det att Mercedes GLC F-Cell skulle lanseras på utvalda marknader i slutet av 2017. Så ser det inte ut att bli då Mercedes ännu inte bestämt sig för hur man ska gå tillväga med lanseringen. Just nu körs en testflotta för utvärdering och därefter ska Mercedes bestämma sig för om de ska sälja GLC F-Cell på konventionellt vis eller om modellen endast ska hyras ut till kunderna.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa