Prenumerera på Teknikens Värld

Mercedes laddbara bränslecellsbil GLC F-Cell debuterar

Mercedes har forskat kring bränslecellsteknik sedan 1980-talet, nu till Frankfurt visar man upp sin senaste bil GLC F-Cell  – en modell som ska serietillverkas, men vad händer sen?

Mercedes GLC F-Cell

Tidigare i år meddelade Mercedes styrelseordförande Dieter Zetsche att bränselcellsbilarna har spelat ut sin roll då batteritekniken går framåt. Den renodlade elbilen vinner med andra ord. Utveckling inom vätgasområdet låg inte längre i fokus hos Mercedes, menade han vidare, även om en serieproduktion av GLC F-Cell var planerad. Nu gör bilen publik debut under Frankfurtsalongen. Men det är knappast en produktionsklar bil vi får se, mest en uppvisning i hur man arbetar inom området vätgasbilar.

Arbetet började redan under 1980-talet och en första bil, NECAR 1, stod klar 1994 och på det växte flottan av testbilar. Totalt har dessa omkring 200 bilar, inklusive dagens GLC F‑Cell, rullat 18 miljoner kilometer i testsyfte. Bara i arbetet med GLC F‑Cell har 200 ton vätgas använts sedan 2015 och gett 1 800 ton utsläpp – i form av vattenånga.

Mercedes GLC F-Cell

GLC F‑Cell har rullat i såväl Arjeplog som Sierra Nevada och utsatts för temperaturer från minus 40 till plus 60 grader och stått emot vindhastigheter på upp till 265 km/h (då i vindtunnel). Mycket arbete har lagts på säkerhet, själva vätgastankarna är placerade mellan bilens axlar och i ett skyddande hjälpram. Vid en kollision aktiveras ett flerventilssystem och den höga spänningen bryts.

De första testerna har gjorts virtuellt via dator men GLC F‑Cell har också mejslats fram i Sindelfingen i såväl vindtunneln som den nya säkerhetsanläggningen som öppnade i november förra året. Mest arbete har dock gjorts på den öronmärkta anläggningen i Nabern strax öster om Stuttgart.

Mercedes GLC F-Cell

Några tekniska specifikationer har Mercedes ännu inte släppt och förhoppningen är att vi kommer att få ta del av dessa under den kommande salongen. Bilen som visas är mer av en förserievagn än en prototyp. Tittar vi på förra årets prototyp, som då gick under namnet GLC F-Cell Plug-In, ser vi att de båda vätgastankarna rymmer vardera fyra kilo vätgas som ska räcka upp till 50 mils körning. Det finurliga med denna prototyp, och därav tilläggsnamnet Plug-In, är att den också är utrustad med ett via väggen/laddstation laddbart litiumjonbatteripaket på nio kilowattimmar (kWh) som ska räcka till uppemot fem mils körning. Laddluckan på bakre stötfångaren finns kvar på förseriebilen som alltså ser ut att behålla denna finess som skiljer GLC F-Cell från andra vätgasdrivna bränslecellsbilar.

Tidigare är det sagt att GLC F-Cell ska lanseras i USA, Japan och Tyskland under slutet av 2017 och på andra marknader som exempelvis i England under 2018. Priset är okänt men ska enligt Mercedes ”vara acceptabelt”.

GLC F‑Cell ingår i koncernens CASE-strategi som omfattar allt från batteritillverkning till autonom körning.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa