Mest älskade och hatade bilarna

Skulle du kunna tänka dig att köpa en likadan bil som den du redan har eller är du så besviken att du hellre väljer något annat? Den frågan ställdes till 350 000 bilägare – och svaret blev...

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Det är amerikanska Consumer Reports som har ställt frågan ”Skulle du kunna tänka dig att köpa din bil igen?” till ägare av 350 000 bilar i USA. I en kort film, den ovan, presenterar de utfallet av undersökningen.

I sportbilsklassen är det Chevrolet Corvette som avgår med segern. Hela 95 procent av Corvette-ägarna skulle köpa en likadan bil en gång till.
Bland mindre suvar, eller lilla suvklassen, är det Subaru Forester (utan turbo) som har de mest förtjusta ägarna. 83 procent av Forester-ägarna vill köpa Forester igen.
I motsatt ända av lilla suvklassen hittas Jeep Compass-ägarna där endast 43 procent säger sig vilja hoppa på Compass-tåget en andra gång.

Tittar vi på premiumbetonade mellanklass- och storbilar är det Mercedes E-klass som drar längsta strået med hela 88 procent av ägarna som förklarar sin kärlek till modellen.
I mellanklassen vinner Mazda 6 sina ägares hjärtan, 81 procent av dem vill ha en Mazda 6 igen.
Bland pickuper är det dieseldrivna Ford F-serie som får 80 procent av ägarna att välja samma bil igen och i klassen premiumbetonade mellanstora och stora suvar är det Porsche Cayenne som kammar hem segern med 87 procent av ägarna villiga att köpa Cayenne en andra gång.

Två inte så älskade bilar hittas i kompaktbilsklassen. Kia Rio och Nissan Versa Sedan når endast upp till 46 respektive 42 procents köpsug hos sina ägare.

Storsegraren i undersökningen finner vi i en helt annan klass. Den hittas nämligen bland hybrid- och elbilarna. Otroliga 98 procent av Tesla Model S-ägarna vill nämligen köpa en Model S igen. Bilen som vann Teknikens Världs Stora Bilpris 2014 (snart utropar vi 2015 års pris, håll utkik i tidningen och på webben).

Visa kommentarer
NUVARANDE Mest älskade och hatade bilarna
NÄSTA Lexus ger upp kampen mot tyskarna