Prenumerera på Teknikens Värld

Michelin visar däck som aldrig behöver bytas

Egentligen är det inte ett däck som Michelin visar på Frankfurtsalongen utan ett helt hjul. Både sommar- och vinterdäck i ett, dessutom organiskt och uppkopplat samt utskrivet med 3D-skrivare.

Michelin Vision

I går berättade vi om Continentals bidrag på årets Frankfurtsalong, ett koncepthjul innehållandes två nya tekniker som ska göra framtidens körning säkrare. Men Continental är inte ensamma om att visa upp framtidens däck på den tyska mässan, även franska Michelin har tagit med sig ett koncepthjul dit. Om Continentals däck kändes som en teknisk innovation som kanske förverkligas i en avlägsen framtid är det ingenting jämfört med vad Michelin visar upp. Och Michelin själva kallar däcket/hjulet för en dröm, men en realistisk sådan.

– Du kanske tänker, ’det där är bara en dröm’, och du har rätt – det är en dröm. Men det är en realistisk dröm. Vi har forskat kring alla komponenter i däcket, säger Terry Gettys, Michelins forsknings- och utvecklingschef.

Michelin Vision

Michelin Vision, som koncepthjulet heter, är tillverkat av träspån, halm, sockerrester, apelsinskal och återvunna hushållsprodukter, men även elektriska komponenter och konservburkar, som formats till en alveolär trissa som gör att konventionella fälgar och luftfyllda däck är överflödiga. Sammansättningen ska vara återvinningsbar till 100 procent samt fullt nedbrytningsbar av naturen (dock ställer vi oss frågande till hur nedbrytningsbara elektriska komponenter och konservburkar är). Men hjulet har även ett tunt lager med gummi som utgör kontakten mot underlaget. Detta gummi appliceras på hjulet med en 3D-skrivare. När gummiytan börjar bli allt för sliten kan en 3D-skrivare lägga på ett nytt lager gummi. På begäran av bilägaren kan skrivaren anpassa däcket mönster utifrån väglag, exempelvis kan sommarmönster bytas till vintermönster. På så vis behöver man aldrig egentligen byta däck, i alla fall inte enligt det mönster som ett däckbyte följer i dag.

Michelin Vision

Du behöver ingen speciell 3D-skrivare från Michelin hemma för ”byta däck”. Michelin tänker sig att när det är dags att lägga på ett nytt lager gummi eller byta däckmönster så använder man sig av en applikation i mobiltelefonen där du bokar tid på en Print&Go-station (som skulle kunna ligga i anslutning till exempelvis en drivmedelsstation). På Print&Go-stationen kör föraren upp på en platta och 3D-skrivaren påbörjar sitt arbete. När det är avklarat är tanken att det bara ska vara att köra vidare med ”nya sulor”. Hur det kan se ut ser vi i filmen nedan.

Sensorer finns inbyggda i Michelin Vision vilka mäter och registrerar olika parametrar som sedan skickas vidare till bilen och föraren. Det kan exempelvis vara om däcken behöver bytas på grund av slitage.

Om du känner igen Vision-hjulet kan det bero på att det visats upp på Michelin Challenge Bibendum i Kanada tidigare i år. I Frankfurt är det första gången som konceptet ställs ut inför storpublik.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa