Prenumerera på Teknikens Värld

Model X-ägare kräver miljontals kronor av Tesla efter krasch

En kinesisk kvinna satt i baksätet på sin Tesla Model X när den kraschade och började brinna. Falcon Wing-dörrarna strejkade så för att ta sig ut ur vraket som började brinna var hon tvungen att ta sig ut genom en framdörr. Nu kräver hon Tesla på många miljoner kronor.

Det var morgonen den 19 februari i år som Lee Tada och hennes pojkvän färdades i baksätet på hennes tre månader gamla Tesla Model X som kördes av hennes privatchaufför. På en motorvägsträcka utanför Guangzhou körde bilen in i en betongsugga som stod längs kanten och den vände sig 180 grader med fronten mot övrig trafik. En Ford Focus kraschade in i Tesla-suven som av bilder att döma blev ganska kraftigt demolerad. Bilen började fyllas av rök och plötsligt slog det upp stora lågor som inte kunde kvävas av andra bilister som kom till undsättning med brandsläckare.
Lee Tada och hennes pojkvän försökte snabbt ta sig ur bilen men bakdörrarna av så kallad Falcon Wing-typ gick inte att öppna. De fick ta sig ut ur bilen genom de främre dörrarna.

Brinnande Tesla Model X på motorväg i Kina

Lee Tada fick näsbenet brutet och en skärskada i överläppen medan chauffören blev liggande på sjukhus i 40 dagar.

På grund av att bilen fattade eld, där bilens ägare beskyller litiumjonbatterierna, samt att Falcon Wing-dörrarna inte gick att öppna kräver Lee Tada nu Tesla på motsvarande cirka nio miljoner kronor. Det kravet gillar inte Tesla i Kina som nekar henne pengarna. De hävdar att kraschen inträffade under höghastighetskörning, trots att Lee Tada påstår att chauffören körde i 75 km/h samt att den tekniska undersökningen av olyckan enligt uppgift ska ha fastställt olyckshastigheten till 75,78 km/h.

Brinnande Tesla Model X i Kina

Tesla Kina har gjort följande uttalande:

”Först och främst var ägarens och passagerarnas liv inte hotade. Vi jobbar nära med den berörda myndigheten. Fördelningen av vrakdelarna på platsen och skadorna tyder på att det här var en höghastighetsolycka – i det här fallet inte bara elbilar, utan alla fordon kan sättas i brand. Faktum är att en annan bil som var involverad i olyckan (ett bränsledrivet fordon) också sattes i brand. Bränsletanksbränder inträffar mycket oftare än elbilsbränder.
Dessutom har Tesla konsekvent insisterat på upplysningar och insyn i ärendet, inklusive annan information om händelsen, bland annat att ägaren ber oss om åtta miljoner yuan, något vi inte kommer att acceptera.”

Uppbrunnen Tesla Model X i Kina

Tesla Model X 2016

Det var bakdörrarna av denna typ, så kallade Falcon Wing-dörrar, som inte ville fungera efter kraschen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa