Prenumerera på Teknikens Värld

Mystisk XC90 – Volvo har pickup på gång?

Vår spionfotograf trillade över en väldigt märklig Volvo XC90 i dag. Inte märklig för att den är röd och har stålfälgar, utan märklig för att den har rejält förlängt axelavstånd och tunga vikter över bakaxeln.

Volvo XC90-mula med lång hjulbas
CarPix

Denna mystiska XC90 är varken en pickup eller en ambulans, i stället handlar det om framtidens… Svaret har du här!

Volvo XC90 är hyfsat lång med sina 493,9 centimeter från front till akter, men jämfört med Mercedes 513 centimeter långa värstingsuv GLS står den sig slätt. Tänker Volvo göra en förlängd version av XC90 för att blidka kineserna som har en böjelse för sprattelutrymme i baksätet? Man kan ju undra efter att ha tittat på dessa märkliga bilder som vår spionfotograf tog nere i Tyskland tidigare i dag.

Volvo XC90-mula med lång hjulbas

En mycket märklig syn.

Det första som slår en är de märkliga bakre hjulhusen som är rejält uppskurna, detta på grund av att bakre hjulaxeln är flyttad vad som ser ut att vara säkert 20-25 centimeter. Det är i alla fall en bra bit över tre meter mellan de båda hjulaxlarna, vanliga XC90 har 294,1 centimeter däremellan.
Just det den bakåtflyttade hjulaxeln får oss att misstänka en XC90 med lång hjulbas, en direktörs-suv helt enkelt.

Volvo XC90-mula med lång hjulbas

Titta vad som finns uppe på taket.

Men så flyttar vi fokus från bakhjul till tak. Där hittar vi något mycket märkligt. En stor stålplattform är fäst på taket och i bakluckan där bakrutan normalt sitter. På denna konstruktion är stål- eller blyplattor monterade. Det handlar alltså om en väldig vikt som denna udda XC90 bär på sin (bak)axel.
Vi tror knappt våra ögon, vi kan inte påminna oss ha sett något liknande tidigare, men i och med att hjulaxeln att flyttad och den får bära så pass många extra kilo misstänker vi att det är en mula till en Volvo-pickup som byggts för test. Dock är den väldigt höga tyngdpunkten en aning märklig. Som flera av ni som läser här påpekar, den höga tyngdpunkten pekar på att det borde vara en ambulansmula. Så kan det så klart vara. Vi känner dock inte igen testförfarandet. En brittisk ambulansbyggarfirmas mula rör det sig om i så fall, för en svensk XC90-ambulans har Nilsson redan byggt, en bil som vi provkörde nyligen och som du kunde läsa om i förra numret av tidningen.

Volvo XC90-mula med lång hjulbas

Nej, det är ingen ny Billy-bokhylla på taket, det är betydligt tyngre grejer än så.

Många har länge önskat att Volvo ska bygga en pickup, men några indikationer på att Volvo lyssnar till de önskningarna har vi aldrig sett eller hört.
Eftersom bilen är högerstyrd och registrerad på det brittiska öriket kanske det inte ens är Volvos bil över huvud taget. Det kanske är en fristående bilbyggarfirma som är på väg förvandla XC90 till en mer arbetsanpassat fordon? Vem vet? Inte vi, vet kanske du? Berätta då gärna för oss.

Volvo XC90-mula med lång hjulbas

”Varning! Varmt!” står det bak på bilen. Lite halvudda det också.

Baktill ser vi en form av maskering på nedre delen av stötfångaren. Vad är det som döljs? Ovanför sitter klisterlappar med texten ”Danger” och ”Hot”. Jo, det brukar vara varmt vid avgasrör och liknande, men att det skulle vara så farligt och varmt att det behövs varnas för det, det är något lurt på gång.

Volvo XC90-mula med lång hjulbas

Det är en bra bit bakaxeln har flyttats, säkert 20-25 centimeter.

Volvo har byggt pickuper tidigare, till sig själva. De byggde en fotopickup av XC60 med två bakre axlar. Det finns andra XC60-pickuper, sexhjuliga även de, som den du ser på bild nedan, men den är inte byggd av Volvo.

Volvo XC60 Pickup

Denna sexhjuliga XC60-pickup är inte byggd av Volvo. Foto: Mattias Rabe

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa