Prenumerera på Teknikens Värld

Nissan IMx Concept – en föraning om nya Qashqai

Nuvarande Nissan Qashqai är inte slut än men innan årtiondet är över ska den ersättas. På den pågående Tokyosalongen får vi med konceptbilen IMx en försmak om hur generation tre kommer att gestalta sig.

Nissan IMx Zero Emission Concept

Nissans stora nyhet på bilsalongen i Tokyo heter IMx Concept och är en suvliknande skapelse med skarpa linjer och tydligt coupéstuk på taket, trots att det är en femdörrarsbil det handlar om. Formerna är ganska långt ifrån vad vi ser på dagens Qashqai, som nyligen uppdaterats och har provkörts av oss, men vi kan ändå förvänta oss att en hel del designelement från konceptbilen kommer att ta plats på Qashqai generation tre som presenteras innan innevarande årtionde är till ända. Nissans globala designchef Alfonso Albaisa bekräftar att bilen är en designstudie och att den ger en hint om en produktionsmodell större än dagens Juke. Utöver nya Qashqai handlar det sannolikt även om en helt ny suvmodell.

Nissan IMx Zero Emission Concept

Den må kallas för designstudie men Nissan har inte sparat på krutet vad gäller tekniken. Självklart är den, som sig bör hos en konceptbil i dag, elektriskt driven och självkörande. Två elmotorer står för framdrivningen, den ena serverar framhjulen med kraft, den andra bakhjulen. Total effekt uppgår till 435 hästkrafter och maximalt vridmoment till 700 newtonmeter.
Batteripaketet är väl tilltaget, i jämförelse med exempelvis nya Leaf, men inte nödvändigtvis till storleken. Nissan nämner att batterierna har förhöjd energidensitet vilket, utan att avslöja exakta detaljer, ska räcka till över 60 mils körning enligt den japanska körcykeln.

Nissan IMx Zero Emission Concept

IMx Concept är självkörande enligt nivå 5, det vill säga den behöver ingen som helst input från en mänsklig förare. Ändå har konceptbilen en in- och utfällbar ratt, förmodligen för att stilla suget hos föraren om det skulle bli för stort. Det är Nissans ProPILOT-teknik som används men i ett uppdaterat utförande.

I och med att bilen är självkörande är interiören utformad mer som en lounge än en bilkupé. Vi har sett det på konceptbilar tidigare, exempelvis på Toyota Fine-Comfort Ride Concept som även den står utställd på bilsalongen i Tokyo. Gott om utrymme och framstolar som kan snurras runt för att samtliga åkande ska kunna ha ögonkontakt med varandra.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa