Prenumerera på Teknikens Värld

Nu blir det dyrt att köra på el – 27 kronor per mil

Nu kostar det dig tre kronor per minut när du laddar din elbil eller laddhybrid vid någon av Vattenfalls laddstolpar. Det ger hutlöst höga milkostnader.

Nissan Leaf vid laddstolpe

Sedan i måndags, 2 februari 2015, kostar det pengar att ladda elbilen eller laddhybriden vid någon av Vattenfalls laddstolpar. Med ett laddkort i kontokortsformat sparas dina laddningar och du faktureras kvartalsvis. För tillfället har Vattenfall dock problem med telefonappen som används vid laddning vid deras stolpar, så just nu är det fortsatt gratis att ladda. Men så fort det tekniska är på plats och fungerar igen så kommer det att kosta tre kronor per minut.

Med Vattenfalls prissättning visar det sig bli dyrt att köra elbil och extremt dyrt att köra laddhybrid. Vi har gjort några räkneexempel, se tabellen nedan, där vi jämför en laddhybrid och två elbilar mot jämförbara dieselbilar.

Våra kalkyler utgår ifrån att bilarnas batterier snabbladdas på 30 minuter upp till 80 procent av maxkapaciteten. Vattenfalls laddstolpar är av typen snabbladdare och just 80 procents laddning på 30 minuter är något som alla nedanstående biltillverkare lyfter fram bland bilarnas egenskaper. Med ett minutpris på tre kronor landar en 30-minutersladdning hos Vattenfall på 90 kronor. Det låter kanske inte mycket, men spjälkar man ner siffran till grunden visar det sig vara betydligt mer än de flesta är beredda att betala.

När en elbils eller laddhybrids batteri anges kunna lagra ett visst antal kilowattimmar (kWh) används inte batteriernas hela kapacitet i realiteten, detta för att skydda batterierna. Hur mycket som används till skyddet är okänt, därmed är också den kapacitet som verkligen kan utnyttjas höljd i dunkel. Därför är våra beräknade siffror inte helt exakta med verkligheten, i själva verket ligger milkostnaderna för laddhybriden och elbilen ännu lite högre än vad som redovisas nedan.

I tabellerna nedan visar vi också vad milkostnaden blir om man laddar hemma, något som förvisso tar betydligt längre tid men är betydligt mer ekonomiskt. Vi har räknat på ett ganska högt elpris. 130 öre per kilowattimme inklusive alla skatter, moms och avgifter så som fast elnätsavgift.

Den förbrukning som uppges under verklig är förbrukningen som vi uppmätt vid våra test av bilarna. Milkostnaden avser endast bränslet (el och diesel). Dieselpriset som vi använt oss av är dagsaktuellt (5 februari 2015), det vill säga 13,20 kronor per liter vid bemannade stationer.

mitsubishi-outlander-plug-i

Laddhybrid Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
Motor: 121+82/82 hk (totalt 203 hk)
Prestanda: 0-100 km/h på 10,2 s
Batteri: 12,0 kWh
NEDC Verklig
Förbrukning el (kWh/mil) 1,93 2,80
Räckvidd vid 80 % laddning (mil) 4,9 3,4
Milkostnad vid laddning vid laddstolpe (kr/mil) 18,37 26,47
Milkostnad vid laddning hemma (kr/mil) 2,55 3,67
Jämförelsebil Mitsubishi Outlander 2,2D 6AT 4WD
Motor: Diesel på 150 hk
Prestanda: 11,7 s
EU
Förbrukning (l/mil) 0,58
Milkostnad (kr/mil) 7,66

Nissan Leaf

Elbil Nissan Leaf
Motor: 109 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 11,5 s
Batteri: 24,0 kWh
NEDC Verklig
Förbrukning el (kWh/mil) 1,50 1,53
Räckvidd vid 80 % laddning (mil) 12,8 12,5
Milkostnad vid laddning vid laddstolpe (kr/mil) 7,03 7,20
Milkostnad vid laddning hemma (kr/mil) 1,95 2,00
Jämförelsebil Nissan Pulsar dCi 110 6-vxl (aut finns ej)
Motor: Diesel på 110 hk
Prestanda: 11,5 s
EU
Förbrukning (l/mil) 0,36
Milkostnad (kr/mil) 4,75

Volkswagen e-Golf

Elbil Volkswagen e-Golf
Motor: 115 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 10,4 s
Batteri: 24,2 kWh
NEDC Verklig
Förbrukning el (kWh/mil) 1,27 1,33
Räckvidd vid 80 % laddning (mil) 15,2 14,6
Milkostnad vid laddning vid laddstolpe (kr/mil) 5,92 6,16
Milkostnad vid laddning hemma (kr/mil) 1,66 1,73
Jämförelsebil Volkswagen Golf 1,6 BlueMotion Technology
Motor: Diesel på 105 hk
Prestanda: 10,7 s
EU
Förbrukning (l/mil) 0,39
Milkostnad (kr/mil) 5,15

Slutsatsen är…
Ska du köra på el – ladda hemma i så stor utsträckning som möjligt.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa