Från och med senaste månadsskiftet får inga nya bilar i EU säljas utan automatiserad nödanropssystemet eCall.

Det gick trögt att komma till skott, men nu är det på plats. Redan 2005 drogs en europeisk kampanj igång för att införa ett automatiskt larmsystem i personbilar. Trots att 25 länder ställde sig bakom kampanjen hände i princip ingenting. Sju år senare, 2012, hade endast 0,4 procent av Europas bilar det automatiserade nödanropssystemet implementerat. Ytterligare tre år senare, i april 2015, fattades ett beslut på EU-nivå om att ett sådant system ska bli obligatoriskt i alla nya bilar som säljs i unionens medlemsländer.
Beslutet satte fart på utvecklingen och så sent som i fjol, närmare bestämt den 1 oktober 2017, lanserade SOS Alarm i Sverige sin larmtjänst anpassad för automatiska nödanrop från bilar. Redan två timmar efter att systemet togs i bruk i Sverige kom det första automatiserade larmet.

Sedan den 1 april 2018 är eCall, som det automatiserade nödanropssystemet heter, obligatoriskt i alla nya bilar som säljs inom EU. Man tror att eCall kommer att kunna rädda många människoliv då larm- och räddningsoperationerna är tänkta att snabbas upp rejält.

eCall

eCall fungerar alltså automatiskt, men även manuellt. En förare, passagerare eller en person i anslutning till en olycka kan manuellt påkalla larmcentralens uppmärksamhet genom att trycka på en knapp i fordonet. Om larmet inte aktiveras manuellt, exempelvis om en förare är utan medvetande efter en olycka, larmar systemet på egen hand genom att ringa upp larmcentralen där tvåvägs röstkommunikation etableras (om möjligt) samt envägs datakommunikation. Datan som skickas är bilens exakta position, bilens riktning i grader, typ av fordon, chassinummer och drivmedel. Information om hastighet vid olyckstillfället samt hur kraftig en eventuell krock har varit skickas inte på grund av framför allt sekretesskäl, men också på grund av att biltillverkarna ännu inte enats om en standard för mätning av krockvåld.

Med all denna data tillhands kan larmcentralen och räddningstjänsten förbereda sig på bästa möjliga sätt och komma ut till olycksplatsen kvickare och väl rustade.

Alla bilars eCall-system ringer inte upp SOS Alarm direkt utan i stället ett callcenter som sedan kontaktar berörd larmcentral (112).

Visa kommentarer
NUVARANDE Nu måste alla nya bilar i EU ha eCall
NÄSTA Toyota Camry återkallas på grund av för stora kolvar