Prenumerera på Teknikens Värld

Nu öppnar vi lekstugan för dig igen – häng med oss till Bedford!

Under våren 2015 fokuserade vi på Formel 1, men genast kändes det som att något saknades. Därför tog vi snabbt beslutet om att åka tillbaka till PalmerSport våren 2016 med er läsare, för nionde gången i ordningen.

Bedford-PalmerSport

BedfordDet känns som att det var igår vi rullade in på PalmerSports anläggning strax norr om Bedford i England för första gången. Men faktum är att det var hösten 2010 och i hyrbilen satt undertecknad, chefredaktör Frodin, redaktionschef Engström och dåvarande marknadsansvarige för resor Oscar Sandberg.
Allt vi visste om PalmerSport och deras Bedford Autodrome kom egentligen från deras hemsida, där allt såg bra ut. Som det oftast gör på hemsidor – fast verkligheten kan vara helt annorlunda. Vilket den bitvis var – fast inte sämre. Raka motsatsen faktiskt.
Verkligheten som mötte oss var inget annat än helt magisk och det krävdes inget mer än den första magkänslan för att ge ett klartecken till att köra den där första resan. Och vi var synnerligen eniga i beslutet ska tilläggas.

Fullt ös på fyran genom högern förbi depågaragen. Vingar och slicks – fräckt!

Fullt ös på fyran genom högern förbi depågaragen. Vingar och slicks – fräckt!

Det som fått oss att smälta helt och hållet inför PalmerSport och deras verksamhet är den totalupplevelse som evenemanget erbjuder. Varje detalj i upplägget, under den mest matade motorsportdagen någonsin, fokuserar på att ge maximal utdelning till er bakom ratten. Från den fantastiska frukosten och servicekänslan hos alla inblandade till instruktörernas förmåga att se till att vi håller full gas så ofta det går, att få oss att våga flytta gränserna genom att bromsa senare och lyfta blicken. Och kanske viktigast av allt så lyckas de få deltagarna att arbeta mer aktivt och racerförarlikt bakom ratten – vilket alltid brukar märkas på resultaten i sluten av dagen. Just det, oavsett om man aldrig suttit i en racerbil eller ens varit på en racerbana, eller om man är professionell racerförare – alla har lika roligt. Tro oss, vi har sett det!

Team Lauda får sina kepsar, ett populärt minne från en helt fantastisk dag i motorsportens tecken.

Team Lauda får sina kepsar, ett populärt minne från en helt fantastisk dag i motorsportens tecken.

Idag, sex år efter att vi rullade in i depån för första gången, så siktar vi på att genomföra vår nionde resa den 21-23 april till vad vi vill beskriva som världens bästa motorsportupplevelse. Och det är ingen hemlighet – vi vill att du åker med.
Så vad är det egentligen som händer under den där dagen hos PalmerSport? Låt oss ta det hela från början, så ska det nog klarna.

Tyngsta racerbilen i gänget, men M4 blir ändå en favorit för många på snabb bana.

Tyngsta racerbilen i gänget, men M4 blir ändå en favorit för många på snabb bana.

Allting börjar med att vi anländer lagom till frukost. Bussen parkerar och ett rejält följe med förväntansfulla svenskar väller ut, för att direkt hamna i den snabbflytande kön för anmälan vid vår för dagen egna svit. Efter anmälan väntar frukost av det rejälare slaget och vi kan säga det redan nu, det finns ingen anledning att äta en extra frukost på hotellet – även om den också är riktigt bra.
Liksom racingäventyret senare under dagen så håller både frukost och den stundande introduktionen riktigt hög klass och det är även nu som vi får träffa våra lagledare för dagen. Beroende på gruppstorleken så kör vi antingen alla tillsammans, eller så delas vi in i två lag. Som till exempel heter Schumacher och Vettel. Ingen känner pressen att prestera – eller hur?
Direkt efter frukost börjar härligheten, det är dags för körning. PalmerSports buss tar oss till första banan där hjälmar och handskar väntar i hospitalysviten. Och det är ungefär nu som nervositeten kan göra sig påmind.

Instruktörerna gör ett kanonjobb och ett flertal kända racerförare har jobbat här.

Instruktörerna gör ett kanonjobb och ett flertal kända racerförare har jobbat här.

Första bilen ut den här dagen är Caterham Super 7, en bil som mycket väl kan beskrivas som urtypen för enkelhet, prestanda och körglädje. Det är helt enkelt omöjligt att inte ha roligt bakom ratten när det svänger i stort sett hela tiden. Okej, det kränger lite mer än vanligt och däcken greppar inte fullt lika mycket – men det sladdar också. Hela körpasset blir en enda lång balansgång på lätt sladd. Eller på massiv sladd, det beror liksom lite på. Men en sak är säker, ingen kommer att gråta sig till sömns ikväll.

Lite för hårt tryck på bromspedalen skulle man kunna säga, men det är bara att försöka igen.

Lite för hårt tryck på bromspedalen skulle man kunna säga, men det är bara att försöka igen.

Efter ytterligare en bussresa väntar en ny bana med nya hjälmar och handskar, ny svit och framförallt – smällkaramellen Ariel Atom. Den elake skulle kunna beskriva den som en rörhög på hjul. Jag som kört den hos PalmerSport väljer att kalla den för ett explosivt glädjeämne som jag inte vill släppa taget om. Helt underbar genom kurvorna och magisk längs raksträckorna. Bara att skicka i nästa växel med paddlarna bakom ratten! Snacka om att man börjar bli varm i kläderna.

”Håll tight spår, kyss apex och låt sedan bilen flyta ut så du använder hela banbredden!”

”Håll tight spår, kyss apex och låt sedan bilen flyta ut så du använder hela banbredden!”

Tredje banan bjuder på BMW M4 GTP och en grymt snabb bansträckning, att ta kurvorna fullt på fyran blir en upplevelse ingen glömmer i första taget. Instruktörerna fortsätter att mana på oss att ta ännu mer fart med oss in i kurvorna samtidigt som självförtroendet växer. Händer detta verkligen på riktigt? Är det ens lagligt att ha det så här kul?
Efter ett kort avbrott för fin-fin lunch så trimmas eftermiddagen igång med ytterligare ett pass Caterham där vi varvar med terrängbana. Och sedan är det dags. Vi tar den västra banan i anspråk med de snabbaste bilarna för dagen. Den ena ett slags Le Mans-bil med mittmonterad V6-motor, slicks och paddellåda. Den andra en F3000-bil med vingar, slicks och samma mekaniska förutsättningar som Le Mans-bilen. Alltså bilar som ingen av oss vanligtvis kommer i närheten av. Som ingen av oss vill kliva ur när körpassen är slut. Och du kan glömma de där typiska restriktionerna där en funktionär ligger framför och håller takten. I Le Mans-bilen har du din instruktör till hjälp för att åka så snabbt det bara går och i Formel-bilen – då är det bara du.

Man ser det inte på bilden, men händerna skakar fortfarande efter körpasset. Adrenalin!

Man ser det inte på bilden, men händerna skakar fortfarande efter körpasset. Adrenalin!

Ungefär två timmar senare sitter vi hela gänget samlade på uteserveringen till landsortspuben och drömmer oss tillbaka till dagens upplevelser. Vi kommer alla från helt olika bakgrunder, men just här och nu förenas vi i en enda lång glädjeyttring. Och den stora frågan blir ”när åker vi nästa gång?”.

Vill du också hänga med? I april kör vi nämligen igen!
Läs mer om resan här!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler